• Autor: Paulina Olejniczak-Suchodolska
Jestem taksówkarzem. Prowadzę działalność od 1990 r. (taksówka). Już raz zawiesiłem ją na rok, później odwiesiłem. Teraz z powodu pandemii znów chciałbym zawiesić działalność, ale w urzędzie powiedziano mi, że więcej nie mogę. Czy to prawda? Ile razy i na jak długo można zawiesić prowadzenie działalności taksówkarskiej?
Zapewne pyta Pan o brzmienie art. 14 a ustawy o transporcie drogowym.
Przepis ten stanowi, że przewoźnik drogowy może zawiesić w całości albo w części wykonywanie transportu drogowego na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
Przepis ten od lat był sporny i wzbudzał kontrowersje w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zagadnieniem spornym jest właśnie to, o co Pan pyta, tj. czy okres 12 miesięcy to łączny okres zawieszenia działalności związanej z wykonywaniem transportu drogowego przypadający w okresie ważności licencji (nawet jeżeli do zawieszenia dochodzi kilkukrotnie), czy też każdorazowe zawieszenie tej działalności nie może przekroczyć 12 miesięcy.
Wobec dominujących poglądów doktryny i sądownictwa za uzasadnione należy uznać pierwsze ze wskazanych stanowisk, tj. że przedsiębiorca może w okresie ważności licencji korzystać kilkakrotnie z instytucji zawieszenia wykonywania transportu drogowego, pod warunkiem jednak, że łączny okres zawieszenia nie jest dłuższy niż 12 miesięcy. Tak też w przeważającej mierze orzekają sądy (np. wyrok NSA z 8.11.2018 r., sygn. akt II GSK 1600/18, wyrok NSA z 18.9.2018 r., sygn. akt II GSK 1045/18). Po pierwsze dlatego, że zasadą jest, że przedsiębiorca otrzymuje licencję w celu prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Zaniechanie prowadzenia tej działalności skutkuje cofnięciem licencji. Możliwość zawieszenia wykonywania transportu drogowego wprowadzona została dopiero w 2010 r. i trzeba ją czytać jako wyjątek od reguły, a regułą jest prowadzenie działalności na podstawie licencji.
To wszystko wyraźnie zaakcentował Naczelny Sąd Administracyjny w wskazanym wcześniej w nawiasie wyroku z 8.11.2018 r., orzekając:
„Przyjęcie poglądu przeciwnego, polegającego na niczym nieograniczonej możliwości wielokrotnego korzystania z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego wypaczałoby jej cel i prowadziłoby do tego, że jej wyjątkowy charakter związany z istnieniem przemijającej przeszkody, umożliwiałby zaprzestanie w ogóle wykonywania transportu drogowego objętej licencją, co powinno skutkować cofnięciem licencji. Bez wątpienia, wprowadzenie przepisu umożliwiającego zawieszenie wykonywania transportu drogowego na warunkach określonych w art. 14a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, bez negatywnych skutków dla przewoźnika w postaci utraty uprawnień, miało zatem charakter wyjątkowy, względem regulacji przewidującej konieczność cofnięcia licencji wskutek zaprzestania prowadzenia tej aktywności z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy”.
Podsumowując, jeżeli dojdzie do kilkukrotnego zawieszenia działalności i w wyniku tego przekroczony zostanie okres 12 miesięcy, to brak jest również podstaw prawnych do zwrotu części opłaty wniesionej za wydanie licencji. Stanowisko pani urzędniczki jest poprawne.
Pan Zbigniew z Katowic po raz pierwszy zawiesił działalność w 2015 roku, kiedy złamał nogę i nie mógł pracować przez kilka miesięcy. W 2016 wrócił na drogę. Gdy wybuchła pandemia, postanowił znów zawiesić firmę na prawie rok. Kiedy po kolejnym trudnym okresie chciał jeszcze raz skorzystać z tej możliwości, urząd odmówił, powołując się na limit 12 miesięcy łącznego zawieszenia.
Pani Anna z Lublina, samotna matka, prowadzi licencjonowaną taksówkę od 2002 roku. W 2020 zawiesiła działalność na 8 miesięcy, bo szkoły były zamknięte, a dzieci wymagały opieki. W 2023 znów musiała zrezygnować z pracy na kilka miesięcy z powodów zdrowotnych. Gdy łączny czas zawieszenia przekroczył rok, została wezwana do złożenia wyjaśnień, a ostatecznie straciła licencję.
Pan Marek z Gdyni planował wyjazd za granicę na 10 miesięcy, więc zawiesił działalność. Po powrocie, kiedy sytuacja na rynku była trudna, chciał zawiesić firmę jeszcze raz — tym razem tylko na 3 miesiące. Nie mógł tego zrobić, bo wcześniej wykorzystał już pełne 12 miesięcy dopuszczalne w okresie ważności licencji.
Zawieszenie działalności taksówkarskiej jest możliwe, ale tylko na łączny okres do 12 miesięcy w czasie ważności licencji. Każde kolejne zawieszenie, nawet jeśli dotyczy innego okresu, wlicza się do tego limitu. Przekroczenie tego czasu może skutkować problemami z utrzymaniem licencji, dlatego warto planować przerwy w działalności ostrożnie i świadomie, najlepiej zasięgając wcześniej porady prawnej.
Potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie zawieszenia działalności lub problemów z licencją? Skorzystaj z naszej porady prawnej online — szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Opisz swój problem, a nasi prawnicy przygotują dla Ciebie precyzyjną i rzetelną odpowiedź opartą na aktualnych przepisach i orzecznictwie. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność jako taksówkarz, czy w innej branży, pomożemy Ci zrozumieć Twoje prawa i możliwości działania.
1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602
2. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. akt II GSK 1600/18
3. Wyrok Naczelnego Sądu Apelacyjnego z dnia 18 września 2018 r., sygn. akt II GSK 1045/18
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Paulina Olejniczak-Suchodolska
Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.
Zapytaj prawnika