Kategoria: Działalność gospodarcza

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z działalnością gospodarczą? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zakup mieszkania na działalność gospodarczą i późniejsza sprzedaż - podatki

Autor: Marcin Sądej • Opublikowane: 2018-12-05

Prowadzę działalność gospodarczą 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. W ramach tej działalności otrzymałem zlecenie na prowadzenie działań przy inwestycji w odległej części Polski, według wytycznych umowy przez okres 3 lat codziennie 5 lub 6 dni w tygodniu. W związku z tym muszę zapewnić sobie miejsce, gdzie będę mógł mieszkać. Ekonomicznie uzasadnione jest zakupienie mieszkania, jego dostosowanie do moich potrzeb mieszkaniowych, a następnie sprzedanie po zakończeniu okresu realizacji tej inwestycji. W związku z tym proszę o informację, jakie są obowiązki związane z ewidencją księgową i obciążeniami podatkowymi. I co z podatkiem VAT (jestem VAT-owcem)? Jak należy księgować nakłady poniesione np. na remont takiej nieruchomości?

Marcin Sądej

»Wybrane opinie klientów

Dziękuje za udzieloną opinię. Moje wątpliwości zostały rozwiane. Szybkie odpowiedzi są olbrzymią zaletą Państwa Serwisu.
Mariusz, 57 lat, mgr inż.
Odpowiedź szybka i konkretna. Prawo nasze jest zawile napisane. Potrzebowałam potwierdzenia, że prawidłowo je odczytałam. Z czystym sumieniem poleciłabym ten sposób uzyskania informacji. Szybki, bez czekania na termin wizyty.
Teresa, emeryt - księgowa, 67 lat
Porada treściwa, konkretna, profesjonalna. 
Beata
Jestem zadowolona z waszej pomocy i na pewno będę polecać Was moim znajomym, którzy będą potrzebować porady prawnej.
Helka
Sprawa została pozytywnie rozpatrzona przez ZUS po załączeniu odp. od ePorady24
Artur, dr nauk chemicznych, 47 lat
 Bardzo szybka i kompleksowa odpowiedz na moje pytania. Doskonala komunikacja.
Anna, geodeta, 32 lata
Bardzo dziękuję jak zawsze jestem bardzo zadowolona i będę korzystać z Państwa usług w razie potrzeby,jesteście Państwo bardzo dobrym portalem i polecam go znajomym. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję
Mariola
Panie Marku bardzo dziękuję za poradę. Sprawę kontynuuję w Szczecinie z uwagi, gdyż wymagana jest konsultacja na miejscu. 
Ryszard, nauczyciel, 66 lat
Trzy słowa - profesjonalizm, szybkość i przejrzystość!!!!!!!!
Cezary
Duża pomoc. Napisanie Wniosku do Sądu to nie prosta sprawa dla amatora, trochę się niepokoiłem, dzięki Panu Mecenasowi dałem radę. A co dalej czas pokaże. 
Jerzy, inżynier mechanik, 63 lata
Jestem bardzo zadowolona, szybka komunikacja, szczególne wytłumaczenie. 
Barbara, 65 lat
Ceny są podobne do usług prawników stacjonarnych, a tu jest plus, że mogę korespondować bez ograniczenia i nie muszę biegać do prawnika, bo coś chcę nowego przekazać lub zapytać w danej sprawie. Prawniczka, pani Wioletta, z którą korespondowałam wykazała dużą cierpliwość i zrozumienie tematu. Pozdrawiam.
Joanna
Szybka, rzetelna odpowiedź. Przekazana w zrozumiały sposób. Polecam:)))))
Magdalena, 37 lat, Historyk kultury
Witam Serdecznie! Team ePorady24 z całego mojego serca i z czystym sumieniem baaadzo POLECAM :)! Wszystkim tym w życiu których (tak jak u mnie) z dnia na dzień pojawily sie problemy prawne i którzy potrzebują błyskawicznej i wyczerpującej porady prawnej, także tym którzy tak jak ja mieszkają za granica i tak jak ja nie posiadają polskiego konta, ani polskiej waluty (bardzo pozytywny przelicznik walut!), wszystkim tym którzy zastanawiają się, czy ta firma jest aby wiarygodna (?) powiem: TAK - jak najbardziej :) - sama się o tym bardzo pozytywnie przekonałam. Tu znajdziecie gwarantowana: szybkość światła :), wyczerpujące odpowiedzi z różnych dziedzin prawa (także jeśli macie problemy z wypełnieniem formularzy - tez: nie ma problemu :) a przede wszystkim UCZCIWOSC!!!! Firmie ePorady24 bardzo serdecznie dziękuje i pozdrawiam! Bede Was wszystkim polecać :)! 
Agata, inż. projektowania terenów zieleni, 39 lat
Bardzo dziękuję za udzielenie porady prawnej. Z usługi korzystałam po raz pierwszy i nigdy nie myślałam, że można tak uczciwie podejść do problemu osoby, której się nie zna i nie ma z nią bezpośredniego kontaktu. Na moje pytania otrzymałam odpowiedzi wyczerpujące mimo, że mój problem nie zakończył się pozytywnie dla mnie.Dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam
Bogusława
Bardzo fachowa obsługa. Otrzymałem wyczerpujące odpowiedzi na moje pytania. Bardzo przydatna jest opcja zadawania pytań dodatkowych - dzięki doprecyzowaniu pytań prawnik mógł doprecyzować swoje odpowiedzi, co finalnie rozwiązało mój problem. 
Łukasz, 33 lata
Szybka wycena i rzetelna odpowiedź . Jeśli ktoś nie ma czasu umawiać się z doradcami to szczerze polecam ten serwis, niedziela, godz 22 - otrzymuję szybkie odpowiedzi- BRAWO.
Dariusz, 33 lata
Uzyskałem konkretną odpowiedź na konkretne pytanie, bez owijania i niedopowiedzeń.
Grzegorz
Odpowiedź na postawione pytanie była kompleksowa, w odniesieniu do odpowiednich przepisów KC. Prawnik odpowiadał na kolejne pytania praktycznie w dniu kolejnym - udostępniając z własnej inicjatywy - wzory gotowych pism procesowych. Prawnik wskazał na alternatywne drogi dalszego postępowania, uwzględniając również instytucje mogące prowadzić sprawę w drodze postępowania administracyjnego, najkorzystniejszej z punktu widzenia konsumenta. Przedstawiona analiza poza krokami procesowymi wskazywała na szanse i zagrożenia związane z dochodzeniem odszkodowania przy sporach transgranicznych, gdzie tak naprawdę siedziba usługodawcy ( linia lotnicza ) leży w rajach podatkowych nie podlegających polskiej jurysdykcji. 
Arkadiusz
Po raz Małgorzata 3 skorzystała z porady! Tak samo jak za dwoma poprzednimi razami otrzymałam odpowiedź jasną i klarowną. 
Małgorzata, zarządca nieruchomości, 71 lat
Bardzo dziękuje za wyczerpującą opinię i odpowiedź. Bardzo zadowolony jestem z Państwa usługi. Bardzo dziękuję.
Michał, 68 lat, rzeczoznawca majątkowy
Profesjonalna i rzetelna pomoc prawna uzyskana w krótkim czasie za pośrednictwem Internetu. Bardzo dziękuję za udzielenie pomocy w zgłoszonej sprawie.
Paulina
Bardzo przyzwoity serwis. Szybki, profesjonalny i w dostepnej cenie. Moge polecic bez zadnych zastrzezen.
Hanna
Bardzo konkretne szczegółowe odpowiedzi na każde pytania i ogólne i dodatkowe. Jestem bardzo zadowolona. Cena też uważam uczciwa. 
Gabriela
Eporady24 to - fachowcy z górnej półki, posiadający umiejętność , w oparciu o posiadaną rzetelną wiedzę , prowadzenia pytającego krok po kroku przez zawiłości prawa , udzielający w pełni wyczerpujących informacji w temacie - ekspresowa opcja odpowiedzi -możliwość zadawania pytań dodatkowych, celem zaspokojenia swoich zawirowań myślowych.
Anna, biolog, 63 lata
Opinia przydatna. Upewniłam się, że mam rację.
Renata
Bardzo dziękuję za szybkie i w pełni profesjonalne załatwienie mojej zagmatwanej sprawy. Po wcześniejszych nie najlepszych doświadczeniach z prawnikami, ePorady24, to był strzał w dziesiątkę. Polecam ePorady24 wszystkim potrzebującym porad prawnych. Profesjonalizm, dobra cena, terminowość, możliwość zadawania dodatkowych pytań to jest to czego oczekuje klient. Szczególnie dziękuję Panu Mecenasowi Michałowi Soćko za zajęcie się moją sprawą i sporządzenie pisma procesowego. W miarę potrzeb będę wracać. 
 
Krystyna, były pracownik biurowy, 66 lat
Moja opinia o współpracy z Porady prawne - ePorady24.pl: ? jasny, czytelny sposób wyjaśniania kwestii prawnych, dostosowany do wiedzy odbiorcy ? wiedza w zakresie prowadzonej sprawy bardzo rozległa, wykraczająca poza podstawowe kwestie prawne ? bieżący, stały kontakt mejlowy, ? zaangażowanie na bardzo wysokim poziomie, pilnowanie terminów, dokumentów. Wyczerpująca opinia z przytoczeniem przepisów prawa, przekazana w sposób zrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego - super szybko, znacznie taniej -aniżeli u prawnika w kancelarii prawnej obok. 
Grażyna, księgowa, 61 lat
Jestem mocno zobowiązany za merytoryczne ustosunkowanie się do moich zadawanych pytań , a poradę prawną oceniam wysoko za co serdecznie dziękuję.
Stefan
Wyczerpująca odpowiedź. Przytoczono stosowne paragrafy, całość dała mi jasny pogląd na całą sprawę.
Janina, 60 lat, mgr filologii polskiej

W pierwszej kolejności wskazać należy, że jeżeli zakup nieruchomości w innej miejscowości ma uzasadnienie ekonomiczne oraz związek z pozarolniczą działalnością gospodarczą, to taki wydatek może zostać ujęty jako koszt uzyskania przychodu. Tak stwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w piśmie z dnia 4.03.2016r., nr IPTPB1/4511-830/15-4/RK.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy PIT wydatki na zakup nieruchomości nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w momencie nabycia i nie można ich natychmiastowo odliczyć. Koszt nabycia nieruchomości jest odliczany systematycznie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z art. 22a ustawy PIT nieruchomościami podlegającymi amortyzacji podatkowej są budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, jeżeli:

  • stanowią one własność lub współwłasność podatnika,
  • są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • ich przewidywany okres używania przekracza rok,
  • są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego. W tym przypadku będzie to cena nabycia budynku powiększona o koszty uboczne związane z zakupem (np. wydatki u notariusza). W myśl art. 22h ustawy PIT odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji środków trwałych.

Dlatego też dla zaliczania do kosztów odpisów amortyzacyjnych należy koniecznie prowadzić ewidencję środków trwałych.

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać co miesiąc, co kwartał lub jednorazowo na koniec roku.

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się wg obowiązującej stawki. Podstawowa stawka dla budynków i lokali mieszkalnych wynosi 1,5%. Zgodnie jednak z treścią art. 22j ust. 1 ustawy PIT podatnicy mogą ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną dla lokalu używanych w wysokości 10%. Jak jednak stanowi art. 22j ust. 3 ustawy środki trwałe, uznaje się za używane – jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy.

W konsekwencji okres 5-letni jest obliczany wstecz od momentu nabycia mieszkania. Dla zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej nie jest zatem istotne, jak długo sam podatnik wykorzystywał (posiadał) lokal, ale czy przed nabyciem był on wykorzystywany przez poprzedniego właściciela co najmniej 60 miesięcy. Chodzi zatem o lokale kupione „z drugiej ręki”.

W rezultacie ustalenie właściwej stawki zależy od tego, jaki lokal mieszkalny Pan kupi (nowy czy używany).

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w piśmie z dnia 4.03.2016 r., nr IPTPB1/4511-788/15-3/MH:

„Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zakupić mieszkanie własnościowe, które będzie służyło wyłącznie dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Mieszkanie zostało wybudowane w 2000 r., w związku z czym jest użytkowane przez okres dłuższy niż 60 miesięcy. Do czasu zakończenia aktualnego kontraktu wykorzystywane będzie jako baza noclegowa, natomiast po zakończeniu świadczenia usług na terenie..., będzie wynajmowane dla osób fizycznych oraz firm i będzie stanowiło dodatkowe źródło uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Lokal mieszkalny będzie własnością Wnioskodawcy. Po zakupie zostanie wprowadzony do działalności gospodarczej jako środek trwały i będzie amortyzowany. Mieszkanie po zakupie zostanie wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i zostanie sklasyfikowane do 122 grupy Klasyfikacji Środków Trwałych i amortyzowane wg stawki 10% wartości rocznie. Wartość początkowa tego środka trwałego zostanie ustalona jako cena zakupu wynikająca z aktu notarialnego powiększona o koszty związane z jego nabyciem, tj. podatek od czynności cywilnoprawnych, taksa notarialna.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że przesłanki zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla używanego środka trwałego zostaną spełnione, bowiem przedmiotowy lokal mieszkalny został wybudowany w 2000 r., a więc był użytkowany powyżej 60 miesięcy. Ponadto, z treści wniosku wynika, że lokal ten zostanie wprowadzony po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy. Zatem, Wnioskodawca będzie mógł, na podstawie art. 22j ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną w wysokości 10% rocznie dla przedmiotowego lokalu mieszkalnego oraz obciążać odpisami amortyzacyjnymi koszty podatkowe.”

Na zakończenie należy jeszcze zastanowić się nad podatkowymi skutkami sprzedaży takiego mieszkania. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy PIT – opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie nieruchomości, jeżeli zostało dokonane w ciągu 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, i jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej z zastrzeżeniem art. 10 ust. 3 ustawy.

Jednocześnie w art. 10 ust. 3 ustawy wskazano, iż przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c.

Zgodnie z art. 14 ust. 2c u.p.d.o.f. – do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio.

W konsekwencji w razie sprzedaży nieruchomości mieszkalnych wykorzystywanych w działalności gospodarczej zastosowanie znajdą zasady opodatkowania określone w art. 30e ustawy PIT – czyli zasady właściwe dla sprzedaży nieruchomości prywatnych. Sprzedaż nieruchomości mieszkalnych wykorzystywanych w działalności gospodarczej nie stanowi zatem dochodu z działalności gospodarczej, lecz dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości (na zasadach właściwych dla nieruchomości prywatnych). Oznacza to, że opodatkowaniu podlega jedynie zbycie takiej nieruchomości, jeżeli zostało dokonane w ciągu 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Jeżeli sprzedałby Pan mieszkanie po upływie 5 lat, nie zapłaci Pan podatku.

Jeżeli jednak sprzeda Pan mieszkanie w ciągu owych 5 lat, to będzie Pan zobowiązany do zapłaty 19% podatku oraz złożenia zeznania PIT-39 do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Istnieje jednak możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy PIT. Przepis ten stanowi, że zwalnia się od podatku sprzedaż nieruchomości, jeżeli cały przychód uzyskany ze sprzedaży zostanie przeznaczony na własny cel mieszkaniowy. Przez własny cel mieszkaniowy rozumie się m.in. zakup nowej nieruchomości, w której podatnik będzie faktycznie mieszkał, lub też spłaci wcześniej zaciągnięty kredy hipoteczny na już posiadane mieszkanie. Przeznaczenie tych środków musi nastąpić w ciągu 2 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiła sprzedaż.

Podsumowując:

  • po zakupie nieruchomości w innej miejscowości musi Pan ją wpisać do ewidencji środków trwałych;
  • od następnego miesiąca może Pan dokonywać odpisów amortyzacyjnych (stawka 1,5% lub 10% zależnie od tego, jakie mieszkanie zostanie kupione);
  • odpisy można księgować miesięcznie, kwartalnie lub raz do roku;
  • bieżące wydatki na media wpisywanie są do księgi podatkowej na bieżąco;
  • jeżeli taką nieruchomość mieszkalną wykorzystywaną w firmie sprzeda Pan po 5 latach, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, to nie zapłaci Pan podatku od sprzedaży;
  • jeżeli taką nieruchomość sprzeda Pan w ciągu tych 5 lat, to zapłaci Pan podatek 19% od zysku ze sprzedaży (przychód ze sprzedaży minus koszt nabycia) i rozliczy na formularzu PIT-39, chyba że cały przychód ze sprzedaży przeznaczy Pan na własne cele mieszkaniowe.

Odnośnie sprzedaży warto jeszcze posiłkować się interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2017 r., sygn. 0112-KDIL3-3.4011.82.2017.1.MC, w której czytamy:

„Mając na względzie powołane przepisy prawne oraz przedstawiony wyżej opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że kwota uzyskana ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wobec tego sprzedaż tę należy zakwalifikować do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, w rozpatrywanej sprawie, przychód ze zbycia lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstanie, gdyż do sprzedaży ww. lokalu dojdzie po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie.

Reasumując – z tytułu sprzedaży tej nieruchomości Wnioskodawca nie powinien odprowadzić podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości wykorzystywanej na potrzeby związane z działalnością gospodarczą.

Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, ponieważ wskazał on, że »po 5 latach od zakupu ww. nieruchomości Wnioskodawca jest zwolniony z jej opodatkowania«. Natomiast 5-letni okres nie jest liczony od daty zakupu, lecz od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.”

Jeśli chodzi o podatek VAT. W momencie zakupu przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu mieszkania – o ile naturalnie kupi je Pan od innego VAT-owca. Sprzedając mieszkanie po dwóch latach może Pan je sprzedać bez podatku, korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT (pod warunkiem, że ulepszenie nie przekroczy 30%). Jednak w momencie sprzedaży zwolnionej powstanie konieczność skorygowania podatku odliczonego w momencie zakupu.

Jeżeli kupuje Pan od osoby fizycznej, nie odliczy Pan podatku VAT z tytułu zakupu, ale również nie zapłaci Pan podatku przy sprzedaży (pod warunkiem, że ulepszenie nie przekroczy 30%, jeżeli ulepszenie przekroczy 30%, aby skorzystać ze zwolnienia, trzeba wykorzystywać nieruchomość przez 5 lat).

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z działalnością gospodarczą? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Sprzedaż grafik - modeli kartonowych

Chciałbym dokonywać sprzedaży grafik do modeli kartonowych figur i innych elementów na portalach internetowych. Pliki byłyby w formacie pdf w cenie ok. 10 zł. Czy muszę zakładać działalność gospodarczą, jeśli zysk byłby niewielki (pewnie do 400 zł na rok)? Jak legalnie sprzedawać swoje prace?

Jak wykreślić istnienie firmy która nigdy nie działała?

Jestem zatrudniony na etacie od ponad 25 lat. Ponad 10 lat temu założyłem firmę. Jednak firma nigdy nie działała. Nie wypełniałem żadnych dokumentów do urzędu skarbowego i ZUS-u. Nigdy nie osiągnąłem żadnych przychodów z firmy. Po prostu, po założeniu działalności stwierdziłem, że jednak nie będę jej prowadził i tak to zostawiłem. Teraz chciałbym to jakoś wyprostować, gdyż firma nadal widnieje w rejestrze i w związku z tym mam pytanie – jak wykreślić istnienie firmy?

Jakie są warianty przekazania firmy?

Mój tata jest właścicielem sklepu (prowadzi książkę przychodów i rozchodów) i chce przepisać na mnie całą firmę. Pracuję z nim już ponad 10 lat. Jakie są warianty przekazania firmy lub darowania sklepu wraz z jego inwentarzem, tak aby koszty tego przepisania dla obydwu stron były do przyjęcia?

Pełna nazwa firmy a używanie nazwy skróconej

Planuję założyć działalność z pełną nazwą firmy np. „Masaż. Mobilny Gabinet Fizjoterapii Jan Kowalski”. W nazwie skróconej zamierzałem zawrzeć „Masaż. Mobilny Gabinet Fizjoterapii”. Dowiedziałem się jednak, że w nazwie skróconej może być maksymalnie 31 liter. W efekcie w nazwie skróconej firmy zostanie sam „Masaż”. Czy na stronie internetowej, na logo, na wizytówkach i ogólnie na potrzeby reklamy i marketingu, mogę wykorzystywać nazwę „Masowanie. Mobilny Gabinet Fizjoterapii”, mimo że nie jest to ściśle nazwa skrócona, ale też nie jest to pełna nazwa działalności?

Pracownia protetyki stomatologicznej a zgłoszenie w Sanepidzie

Czy prowadzenie jednoosobowej pracowni protetyki stomatologicznej wymaga zgłoszenia w Sanepidzie?

Pieczenie ciast na umowę o dzieło bez zakładania działalności

Czy moja żona, pracując na umowę o pracę w branży niezwiązanej z cukrowniczą, może dla własnego hobby po pracy piec ciasta na umowę o dzieło w domu u osoby fizycznej z jego produktów bez zakładania działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to w jaki sposób musi się rozliczać z urzędem skarbowym, uzyskując maksymalny roczny dochód z usług cukierniczych do 6000 zł bądź przy dużej ilości zamówień do 10 000 zł?

Wykonanie usługi przez firmę u dwóch zleceniodawców w tym samym czasie

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Czy będąc jednoosobową firmą mogę zawrzeć umowę na wykonanie pewnej usługi u dwóch zleceniodawców w tym samym czasie, mimo że miejsca wykonania zlecania będą od siebie znacząco oddalone (300 km)?

Powody wykreślenia działalności gospodarczej z CEIDG

Przypadkowo dowiedziałam się, że w CEIDG widnieje zapis dotyczący moje firmy: „status – wykreślony”; podstawa prawna art. 34 ust. 5 pkt 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, z wyłączeniem orzeczenia zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej”. Nie otrzymałem z sądu żadnej informacji na ten temat. Co właściwie ten wpis oznacza? Czym jest ta „określona działalność”? Czy jakąś działalność można prowadzić? Będę wnioskował o wznowienie procedury, bo wpis do ewidencji jest mi pilnie potrzebny. Dzierżawię lokal i tam jest przewidziane postanowienie, że można wynajmować na działalność gospodarczą. Zakaz jest na okres 2 lat. Domyślam się, że może to być związane z zaległościami w ZUS.



Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »

{* .script("js/zaczekaj.js") *}