• Autor: Michał Soćko
Przypadkowo dowiedziałam się, że w CEIDG widnieje zapis dotyczący moje firmy: „status – wykreślony”; podstawa prawna art. 34 ust. 5 pkt 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, z wyłączeniem orzeczenia zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej”. Nie otrzymałem z sądu żadnej informacji na ten temat. Co właściwie ten wpis oznacza? Czym jest ta „określona działalność”? Czy jakąś działalność można prowadzić? Będę wnioskował o wznowienie procedury, bo wpis do ewidencji jest mi pilnie potrzebny. Dzierżawię lokal i tam jest przewidziane postanowienie, że można wynajmować na działalność gospodarczą. Zakaz jest na okres 2 lat. Domyślam się, że może to być związane z zaległościami w ZUS.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz. U. 2017 r., poz. 2168; zwana dalej „u.s.d.g.”) została zastąpiona ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2018 r., poz. 647; zwaną dalej „u.c.e.i.d.g.”) oraz ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2018 r., poz. 646; zwaną dalej „u.p.p.”).
Dalej zacytować należy przepis u.s.d.g. wskazany w podstawie wykreślenia wpisu z CEIDG. I tak zgodnie z art. 34 ust. 5 pkt 2 u.s.d.g.:
„Art. 34. 1. Dane zawarte w CEIDG nie mogą być z niej usunięte, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej. Wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG nie oznacza usunięcia danych z wpisu do CEIDG.
2. Przedsiębiorca podlega wykreśleniu z CEIDG z urzędu, w drodze decyzji administracyjnej ministra właściwego do spraw gospodarki, w przypadku:
1) (uchylony);
1a) (uchylony);
2) stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej;
3) (uchylony);
3a) niezłożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej od dnia następującego po dniu, do którego przedsiębiorca zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie art. 14a ust. 1d;
4) utraty przez przedsiębiorcę uprawnień do wykonywania działalności gospodarczej przysługujących na podstawie art. 13 ust. 1 albo ust. 2;
5) gdy wpis został dokonany z naruszeniem prawa.
3. Organy administracji rządowej, które posiadają informacje o utracie uprawnień, o których mowa w ust. 2 pkt 4, są obowiązane do przekazywania ich ministrowi właściwemu do spraw gospodarki za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej CEIDG, niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania informacji.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki na potrzeby prowadzonego postępowania korzysta z danych zawartych w rejestrze PESEL.
5. CEIDG wykreśla przedsiębiorcę niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni:
1) w przypadku niezłożenia wniosku o wpis do CEIDG informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
2) gdy w CEIDG została zgłoszona informacja o prawomocnym orzeczeniu zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, z wyłączeniem orzeczenia zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej;
3) po wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego informacji o zgonie przedsiębiorcy.
6. Do czynności, o których mowa w ust. 5, nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
7. Informacje, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 16-18, usuwa się z CEIDG po otrzymaniu informacji, o których mowa w art. 31 ust. 6 i 7, a także po upływie okresu, na jaki orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszony do CEIDG przez sąd upadłościowy na podstawie art. 31 ust. 5 pkt 1.
8. CEIDG przekazuje drogą elektroniczną niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego od dnia wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG, informacje o dokonaniu wykreślenia, o którym mowa w ust. 5, do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz do organów, o których mowa w art. 37 ust. 5.”
Zgodnie z powołanym przepisem wykreśla się przedsiębiorcę z urzędu z CEIDG, jeżeli zostało wydane prawomocne orzeczenie zawierające zakaz prowadzenia działalności gospodarczej, z wyłączeniem orzeczenia zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej.
Wyjaśnić należy, że orzeczenie takie może zakazywać bądź to w ogóle prowadzenia działalności gospodarczej, bądź prowadzenia określonego rodzaju działalności gospodarczej (np. art. 41 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny).
„Art. 41. § 1. Sąd może orzec zakaz zajmowania określonego stanowiska albo wykonywania określonego zawodu, jeżeli sprawca nadużył przy popełnieniu przestępstwa stanowiska lub wykonywanego zawodu albo okazał, że dalsze zajmowanie stanowiska lub wykonywanie zawodu zagraża istotnym dobrom chronionym prawem.
§ 1a. Sąd może orzec zakaz zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi na czas określony albo dożywotnio w razie skazania na karę pozbawienia wolności za umyślne przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu na szkodę małoletniego. Sąd orzeka zakaz zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi na czas określony albo dożywotnio w razie skazania za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej lub obyczajności na szkodę małoletniego.
§ 1b. Sąd orzeka dożywotnio zakaz, o którym mowa w § 1a, w razie ponownego skazania sprawcy w warunkach określonych w tym przepisie.
§ 2. Sąd może orzec zakaz prowadzenia określonej działalności gospodarczej w razie skazania za przestępstwo popełnione w związku z prowadzeniem takiej działalności, jeżeli dalsze jej prowadzenie zagraża istotnym dobrom chronionym prawem.”
Odpowiednikiem art. 34 ust. 5 pkt 2 u.s.g.d.g. jest obecny art. 30 ust. 1 pkt 1 u.c.e.i.d.g. Stanowi on jak niżej:
„Art. 30. 1. Wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia:
1) zgłoszenia do CEIDG informacji o prawomocnym orzeczeniu zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, z wyłączeniem orzeczenia zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej;
2) wprowadzenia do systemu teleinformatycznego informacji o zgonie przedsiębiorcy.
2. Do czynności, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.”
Zatem skoro nastąpiło wykreślenie Pańskiego wpisu z CEIDG, to albo był wydany zakaz prowadzenia w ogóle działalności gospodarczej, albo określonej działalności gospodarczej, a Pan właśnie taką działalność prowadził.
W pierwszym przypadku przez czas trwania zakazu nie będzie mógł Pan w ogóle się zarejestrować jako przedsiębiorca. A w drugim przypadku może się Pan zarejestrować, ale musi Pan wykonywać inną działalność niż objęta zakazem. Przy czym w pierwszej kolejności musi Pan zajrzeć do orzeczenia sądu i ustalić, jaki jest dokładnie zakres zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. Innymi słowy, czy nie może Pan w ogóle prowadzić takiej działalności, czy tylko danego rodzaju działalności.
Anna, właścicielka salonu kosmetycznego
Anna przez kilka lat prowadziła salon kosmetyczny, ale w wyniku nieopłaconych składek ZUS i postępowania karnego skarbowego sąd orzekł wobec niej zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na 2 lata. Nie otrzymała jednak fizycznego odpisu wyroku, bo zmieniła adres zamieszkania. Dopiero gdy klientka poinformowała ją, że jej firma widnieje w CEIDG jako „wykreślona”, dowiedziała się o zakazie. Przez ten czas nadal dzierżawiła lokal, myśląc, że może prowadzić działalność pod innym PKD.
Tomasz, drobny przedsiębiorca w branży budowlanej
Tomasz zawiesił swoją działalność na czas leczenia po wypadku. Zapomniał jednak o terminie i nie złożył wniosku o jej wznowienie przed upływem 24 miesięcy. CEIDG automatycznie wykreśliła go z rejestru. Kiedy po dwóch latach chciał wrócić do pracy, zorientował się, że jego wpis zniknął, mimo że był przekonany, że nadal jest aktywnym przedsiębiorcą.
Marek, prowadzący usługi transportowe
Marek został prawomocnie skazany za przestępstwo związane z nielegalnym przewozem towarów, co sąd uznał za poważne zagrożenie dla interesu publicznego. Orzeczono wobec niego zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych. CEIDG wykreśliła go z urzędu, mimo że próbował rozpocząć podobną działalność pod inną nazwą. Dopiero po konsultacji prawnej zrozumiał, że zakaz obejmuje wszelkie formy działalności transportowej, niezależnie od nazwy firmy.
Wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG może być wynikiem różnych okoliczności – zarówno decyzji sądu o zakazie prowadzenia działalności, jak i niedopełnienia obowiązków formalnych przez samego przedsiębiorcę. Niezależnie od przyczyny, skutkiem takiego wykreślenia jest utrata statusu przedsiębiorcy i brak możliwości legalnego prowadzenia działalności w dotychczasowej formie. Kluczowe znaczenie ma tutaj zrozumienie, czy zakaz dotyczy całej działalności gospodarczej, czy jedynie jej określonego rodzaju. W razie wątpliwości warto jak najszybciej zapoznać się z treścią orzeczenia sądu i rozważyć kroki prawne, np. wniosek o wznowienie postępowania lub zmianę zakresu zakazu.
Potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie wykreślenia działalności z CEIDG? Skontaktuj się z nami – oferujemy szybkie i rzetelne porady prawne online. Przeanalizujemy Twoją sytuację, wyjaśnimy, co oznacza wpis w CEIDG, oraz podpowiemy, jakie kroki możesz podjąć, aby wznowić działalność lub ograniczyć skutki zakazu. Wszystko bez wychodzenia z domu – sprawnie, dyskretnie i w pełni profesjonalnie.
1. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy - Dz.U. 2018 poz. 647
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Michał Soćko
Ukończył w 2010 r. stacjonarne studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zwieńczone ocenę bardzo dobrą na dyplomie. Następnie, w latach 2011-2013, odbył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Lublinie, uzyskując przy tym pochwałę Dziekana za bardzo dobre wyniki z kolokwiów rocznych. Po złożeniu egzaminów radcowskich w 2014 r. został wpisany na listę radców prawnych prowadzoną przez Radę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Lublinie. Równolegle z aplikacją radcowską, w latach 2012-2015, był uczestnikiem studiów trzeciego stopnia na kierunku prawo, prowadzonych w Zakładzie Prawa Pracy, Wydziału Prawa i Administracji, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Studia te ukończył, broniąc pracę doktorską zatytułowaną Potrącenie i egzekucja z wynagrodzenia za pracę, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Teresy Liszcz, sędziego Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku. Od 2017 r. jest nauczycielem akademickim w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Skierniewicach. Wykłada prawo administracyjne, cywilne i prawo pracy. Michał Soćko jest autorem kilkunastu artykułów naukowych napisanych w języku polskim, jak i angielskim oraz uczestnikiem licznych konferencji naukowych, w tym międzynarodowych.
Specjalizuje się w szeroko rozumianym prawie cywilnym i administracyjnym (m.in. w prawie rzeczowym, spadkowym, zobowiązań, rodzinnym i opiekuńczym, prawie autorskim), ze szczególnym uwzględnieniem prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, prawa pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych. Obecnie prowadzi działalność gospodarczą w formie Kancelarii Radcy Prawnego udzielając pomocy prawnej organom administracji publicznej, podmiotom gospodarczym oraz osobom fizycznym.
Zapytaj prawnika