Kody PKD dla pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług

• Autor: Wioleta Biel

Chciałbym rozszerzyć działalność gospodarczą o pośrednictwo w sprzedaży towarów i usług i interesują mnie kody PKD. Działalność ta polegałaby na pozyskiwaniu klientów w imieniu producenta, którzy chcieliby zakupić systemy zabezpieczeń drzwi w postaci wkładek zamkowych, kluczy do tych zamków itp. oraz same drzwi. Czyli chodzi o sprzedaż gotowych wyrobów producenta w jego imieniu i na jego rzecz na zasadzie np. agencji, akwizycji, pośrednictwa, przedstawiciela handlowego, inaczej handlowca itp., od której to sprzedaży otrzymywałbym prowizję. Do jakiej pozycji PKD należałoby przypisać taką działalność?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Kody PKD dla pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług

Usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług

Rozumiem, że zastosowanie będzie miał poniżej zacytowany przepis:

Art. 765. [Umowa komisu]

Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym.”

Zobacz też: Sklep prowadzący skup i sprzedaż dzieł sztuki

Kody PKD dla sprzedaży, pośrednictwa oraz pozyskiwania klientów

Poniżej przedstawiam listę kodów PKD które dotyczą sprawy wraz z ich omówienie.

Kod PKD 47.19.Z: Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach

Podklasa ta obejmuje:

  • sprzedaż detaliczną różnego rodzaju towarów, wśród których żywność, napoje i wyroby tytoniowe nie zajmują dominującej pozycji,
  • działalność domów towarowych prowadzących sprzedaż towarów, takich jak: odzież, meble, urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły metalowe, kosmetyki, biżuteria, zabawki, artykuły sportowe itp.

Kod PKD 47.99.Z: Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami

Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną dowolnych towarów w dowolny sposób, która nie została zaliczona do żadnej z poprzednich podklas:

  • sprzedaż bezpośrednią lub przez domokrążców,
  • z automatów sprzedających itp.,
  • sprzedaż paliw (oleju opałowego, drewna opałowego) bezpośrednio dostarczanych do klientów,
  • działalność domów aukcyjnych, prowadzoną poza siecią sklepową zajmującą się sprzedażą detaliczną,
  • sprzedaż detaliczną prowadzoną przez agentów komisowych poza siecią sklepową.

Podklasa ta nie obejmuje: sprzedaży detalicznej prowadzonej na aukcjach internetowych, sklasyfikowanych w 47.91.Z.

Kod PKD 47.52.Z: Sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną:

  • drobnych wyrobów metalowych,
  • farb, lakierów i werniksu,
  • szkła płaskiego,
  • pozostałych materiałów budowlanych, takich jak: cegły, drewno, sprzęt sanitarny itp.,
  • płytek podłogowych z korka,
  • okien i drzwi,
  • artykułów i sprzętu dla majsterkowiczów,
  • kosiarek do trawy, niezależnie od rodzaju napędu,
  • saun.

Dodatkowo proszę zauważyć, iż kody te regulują sprzedaż detaliczną. Jeżeli handel jest hurtowy, wtedy dodatkowo właściwym kodem jest:

Kod PKD 46.73.Z: Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego

Podklasa ta obejmuje wyspecjalizowaną sprzedaż hurtową:

  • drewna nieobrobionego,
  • wyrobów z drewna wstępnie obrobionego,
  • farb, werniksów i pokostów,
  • materiałów budowlanych, np.: piasku, żwiru,
  • tapet i pokryć podłogowych,
  • okien i drzwi,
  • szkła płaskiego,
  • sprzętu sanitarnego: wanien, umywalek, sedesów i pozostałych wyrobów sanitarnych z porcelany,
  • budynków prefabrykowanych.

Kod PKD 73.11.Z – działalność agencji reklamowych

W mojej opinii powinien Pan również rozważyć dodanie usług marketingowych – pozyskiwanie klientów poprzez promocję produktów oraz rozpowszechnianie marki producenta towaru. Takie działania mieszczą się w kodzie PKD 73.11.Z – działalność agencji reklamowych.

Podklasa ta obejmuje:

  • kompleksowe projektowanie i realizowanie kampanii reklamowych poprzez:
    – projektowanie, planowanie i umieszczanie reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, Internecie oraz innych mediach,
    – projektowanie, planowanie i umieszczanie reklam zewnętrznych, w formie billbordów, paneli, gablot, balonów i sterowców reklamowych, wystawach okiennych, reklam na samochodach i autobusach itp.,
    – dystrybucję i doręczanie prospektów i próbek reklamowych,
    – tworzenie stoisk oraz innych konstrukcji i miejsc wystawowych,
  • prowadzenie kampanii reklamowych i pozostałe usługi reklamowe mające na celu przyciągnięcie lub zatrzymanie klientów, np. poprzez:
    – promocję wyrobów,
    – marketing bezpośredni,
    – doręczanie i zamieszczanie prospektów i próbek reklamowych oraz bezpośrednią reklamę korespondencyjną,
    – doradztwo marketingowe.

Kod PKD 82.19.Z czy 82.30.Z

Dodatkowo proszę się jeszcze zastanowić nad numerem 82.19.Z czy 82.30.Z (poniżej wyjaśnienie).

Podklasa ta (czyli 73.11.Z) nie obejmuje:

  • działalności wydawniczej dotyczącej materiałów reklamowych, sklasyfikowanej w 5819Z,
  • produkcji reklam telewizyjnych, sklasyfikowanej w 5911Z,
  • badań rynku, sklasyfikowanych w 7320Z,
  • fotografii reklamowej, sklasyfikowanej w 7420Z,
  • wysyłania materiałów reklamowych, sklasyfikowanego w 8219Z,
  • organizacji targów i wystaw, sklasyfikowanej w 8230Z.

Przeczytaj też: Sprzedaż pośrednia

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Określenie kodów PKD a GUS

Równocześnie pragnę wskazać, iż organy takie jak GUS mogą mieć inne zdanie na temat właściwych kodów PKD. Powyżej wskazane kody zostały wyselekcjonowane zgodnie z moją wiedzą i najwyższą starannością, jednak w dużej części jest to decyzja uznaniowa organu. Zatem nie można wykluczyć, iż organ podważy właściwość wskazanych kodów. Dlatego może warto zastanowić się nad wystąpieniem z wnioskiem o wydanie interpretacji w Państwa sytuacji. Pomocą służy Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, którego rolą jest udzielanie informacji (na piśmie) w kwestii rozmaitych klasyfikacji statystycznych (PKD, PKWiU, KŚT czy PKOB). W celu otrzymania wyjaśnienia na temat prawidłowego PKD należy złożyć wniosek na piśmie, w którym dokładnie opisane są:

  • przy wątpliwościach na temat wyboru PKD – czynności, które realizowane są w prowadzonej firmie;
  • przy wątpliwościach na temat PKWiU – usługi bądź wyroby stanowiące przedmiot klasyfikacji (szczegółowo opisane).

Aby uzyskać informacje, należy uiścić stosowną opłatę – od 50 do 300 zł, w zależności od liczby nadanych kodów klasyfikacyjnych. Na rozpatrzenie wniosku zwykle należy oczekiwać 30 dni – choć czas ten może zostać wydłużony do 60 dni.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.


Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Wioleta Biel

O autorze: Wioleta Biel

Absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej oraz Studiów Podyplomowych z zakresu prawa podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim. Licencjonowany doradca podatkowy (nr 12310). Od 6 lat związana z doradztwem biznesowym dla największych spółek w Polsce. Doradza w zakresie prawa podatkowego, prawa spółek handlowych oraz prawa gospodarczego. Specjalizuje się w podatkach dochodowych, międzynarodowej optymalizacji podatkowej, planowaniu podatkowym oraz bieżącej obsłudze korporacyjnej spółek prawa handlowego. Na swoim koncie ma liczne publikacje z zakresu zarówno polskiego, jak i zagranicznego systemu podatkowego. Pracuje w języku polskim i angielskim.


Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

odpowiedziprawne.pl

prawo-budowlane.info

rozwodowy.pl

prawo-cywilne.info

poradapodatkowa.pl

sluzebnosc.info

Szukamy prawnika »