Kategoria: Działalność gospodarcza

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z działalnością gospodarczą? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Dropshipping a sprzedaż bezpośrednia

Autor: Bogusław Nowakowski • Opublikowane: 2018-10-17

Jestem studentem, chciałbym zająć się dropshippingiem z Chin. Zakładam taki model: mam konto na Allegro, tam też wystawiam określony towar do sprzedaży. Po zakupie przez klienta paczka jest wysyłana od producenta (sprzedawcy) chińskiego bezpośrednio do klienta. Ja zamawiam towar przez portal Aliexpress lub eBay, prosto do swego klienta. Czy muszę mieć umowę ze sprzedawcami chińskimi, których produkty wystawiam, w której zgadzają się na moje pośrednictwo? W jakim języku miałaby być taka umowa? A może wystarczy, że wyślę fakturę do chińskiego sprzedawcy po tym, jak sprzedam jego produkt? Kupujący ma przynajmniej 14 dni na zwrot produktu kupionego przez Internet. Co zrobić, jeżeli chiński przedsiębiorca nie zgadza się na zwroty? Czy mogę przyjmować te zwroty na swój polski adres? Czy mogę taki zwrócony produkt wysłać innemu klientowi? Jak powinienem uwzględniać w kosztach takie zwroty?

»Wybrane opinie klientów

Bardzo konkretne szczegółowe odpowiedzi na każde pytania i ogólne i dodatkowe. Jestem bardzo zadowolona. Cena też uważam uczciwa. 
Gabriela
Eporady24 to - fachowcy z górnej półki, posiadający umiejętność , w oparciu o posiadaną rzetelną wiedzę , prowadzenia pytającego krok po kroku przez zawiłości prawa , udzielający w pełni wyczerpujących informacji w temacie - ekspresowa opcja odpowiedzi -możliwość zadawania pytań dodatkowych, celem zaspokojenia swoich zawirowań myślowych.
Anna, biolog, 63 lata
Opinia przydatna. Upewniłam się, że mam rację.
Renata
Bardzo dziękuję za szybkie i w pełni profesjonalne załatwienie mojej zagmatwanej sprawy. Po wcześniejszych nie najlepszych doświadczeniach z prawnikami, ePorady24, to był strzał w dziesiątkę. Polecam ePorady24 wszystkim potrzebującym porad prawnych. Profesjonalizm, dobra cena, terminowość, możliwość zadawania dodatkowych pytań to jest to czego oczekuje klient. Szczególnie dziękuję Panu Mecenasowi Michałowi Soćko za zajęcie się moją sprawą i sporządzenie pisma procesowego. W miarę potrzeb będę wracać. 
 
Krystyna, były pracownik biurowy, 66 lat
Moja opinia o współpracy z Porady prawne - ePorady24.pl: ? jasny, czytelny sposób wyjaśniania kwestii prawnych, dostosowany do wiedzy odbiorcy ? wiedza w zakresie prowadzonej sprawy bardzo rozległa, wykraczająca poza podstawowe kwestie prawne ? bieżący, stały kontakt mejlowy, ? zaangażowanie na bardzo wysokim poziomie, pilnowanie terminów, dokumentów. Wyczerpująca opinia z przytoczeniem przepisów prawa, przekazana w sposób zrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego - super szybko, znacznie taniej -aniżeli u prawnika w kancelarii prawnej obok. 
Grażyna, księgowa, 61 lat
Jestem mocno zobowiązany za merytoryczne ustosunkowanie się do moich zadawanych pytań , a poradę prawną oceniam wysoko za co serdecznie dziękuję.
Stefan
Wyczerpująca odpowiedź. Przytoczono stosowne paragrafy, całość dała mi jasny pogląd na całą sprawę.
Janina, 60 lat, mgr filologii polskiej
Bardzo dziękuję, opinia była wyczerpująca i odpowiadała na moje pytanie.
Bogna
Bardzo się cieszę, że skorzystałam z Państwa usług. Moja świadomość prawna wzrosła i poczułam się pewniej w rozmowach i podejmowanych decyzjach. Oczywiście mój problem jest już rozwiązany z korzyścią dla mnie. Bardzo serdecznie dziękuję za wyczerpującą odpowiedź na mój problem. Chętnie Państwa polecam innym.
Janka, optyk, 58 lat
Zanim trafiłam na ten portal, swoje pytanie przesłałam na inny portal, gdzie czekałam trzy dni na odpowiedź, by dowiedzieć się, że nie mają czasu odpowiedzieć na moje pytanie. Tu odpowiedź z wyceną przyszła w ciągu 15 min., a odpowiedź prawnika na moje pytanie w ciągu mniej niż 24 h mimo dnia wolnego od pracy. Jestem pod wrażeniem! Możliwość zadawania pytań dodatkowych jest bezcenna. Oceniam na piątkę z plusem!
Mariola
Profesjonalna porada prawna. Odpowiedzi na zadane pytania udzielone są rzeczowo i w zrozumiałym języku.
Witold
Współpraca w zakresie udzielonej porady w pełni zaspokoiła moje odczekiwania. Szybko, merytorycznie z możliwością wyjaśnienia wątpliwości i dopytania o wyjaśnienia w przypadku pojawienia się zawiłości czy wątpliwości natury prawnej. Andrzej
Andrzej
Dzień dobry.Jestem bardzo zadowolony zarówno z funkcjonowania portalu jak i z fachowej i rzeczowej porady udzielonej przez Państwa, a konkretnie przez Panią Wiolettę Dyl.Serdecznie pozdrawiamŁukasz Kunecki
Łukasz
Pani Mecenas Joanna Korzeniewska w sposób szybiki i profesjonalny rozwiała moje wątpliwości na temat mnie nurtujący. 
Grzegorz
Pani mecenas bardzo przejrzyście i obszernie wytłumaczyła całość zagadnień związanych z implementacją rozporządzenia RODO w gabinecie. Teraz nie mam już wątpliwości co i jak zrobić by nie narazić się na kosztowne zaniedbania proceduralne.
Grzegorz, 40 lat, lekarz
Dziękuję za odpowiedź. Jestem zadowolona i spokojniejsza i tak uczyniłam jak Pani sugerowała… Na razie 5.
Barbara, emerytka, 70 lat
Fachowe i cenne porady. Polecam serdecznie.
Małgorzata, 33 lata
Szybko, konkretnie i szczegółowo. Uświadomiłem sobie fakty i należna kolejność działania. Na pewno wrócę w potrzebie mniejszej lub ,\" grubszego kalibru\" 
Wojciech, policjant, 38 lat
Dziękuje za opinie jest b. dobra a przede wszystkim wyczerpująca temat i problem z nim związany. Oczywiście jest terminowa za co dziękuje jeszcze raz .
Grażyna, 50+
Prawnik, z którym kontaktowałam się bardzo starał się udzielić mi informacji na wszelkie zapytania i moje wątpliwości, przedstawiał punkty, gdzie występują odpowiednie zapisy prawne (co jest raczej ważne). Odpowiedzi przychodziły zawsze w ciągu jednej doby, niezwykle korzystne jest to, że można zadawać kolejne pytania dotyczące sprawy, nawet przez kilka tygodni. Usługa prawna na wysokim poziomie, w tej formie (elektronicznej) można zachować swoją anonimowość, usługa jak najbardziej była warta swojej ceny.
Renata
Polecam wszystkim eporady24.pl Profesjonalna szybka odpowiedz
Nina
Opinię do swojej sprawy otrzymałam bardzo szybko. Odpowiedź rzeczowa, kompletna, wyjaśniła problem. Uzasadniona obowiązującymi przepisami.
Wacława
Odpowiedz w pełni wyczerpująca. 
Anna
Dziękuję za odpowiedź tylko jedna mała uwaga pisałam że wspólnik wie o moim stanowisku tylko go nie respektuje i dalej nie wiem czy pozostaje już tylko droga sądowa czy są jeszcze jakieś rozwiązania. Barbara
Barbara
Odpowiedzi były jasne i zrozumiałe z przytoczonym orzecznictwem. Nie na wszystkie szczegółowe elementy pytań do możliwości otrzymałam odpowiedź, chociaż ponawiałam te kwestie w pytaniach dodatkowych na które Pani prawnik nie odpowiedziała i się do nich nie odniosła.
Jolanta, specjalista, 56 lat
Szanowna Pani,serdecznie dziękuję za konkretną, szybką i wyczerpującą odpowiedź na nurtujące mnie pytanie. Z wyrazami szacunku Anna Rzemieniec
Anna
Dzień dobry. Pomimo, iż odpowiedź nie pozwala na pozytywne rozwiązanie mojej sprawy, dziękuję za zwięzłą i błyskawiczną odpowiedź oraz rzeczowe, z podaniem aktów prawnych, wyjaśnienie. Moja ocena odpowiedzi jest najwyższa i zamierzam, w przypadku zaistnienia potrzeby, ponownie skorzystać z usług serwisu. 
Sławomir, emeryt, 69 lat
Dziękuję za miłą, profesjonalną i rzeczową odpowiedź na zadane pytanie
Andrzej, 52 lata
Łatwość w dostępie do informacji, możliwość zadania dowolnego pytania, szybka porada
Jan, elektronik handlowiec
Jestem zadowolona z Waszych usług a zwłaszcza z szybkości udzielanych odpowiedzi. Wyjaśnienia są wyczerpujące w temacie, a nawet jeśli nie do końca odpowiedź zadowala klienta, to zawsze można później dopytać o szczegóły i to jest również bardzo duży atut Waszej firmy.
Maria

W zasadzie taki mechanizm bardziej pasuje do sprzedaży bezpośredniej niż do dropshippingu. W zaprezentowanym ogólnie modelu Pana firma wystawia towar do sprzedaży; prawdopodobnie otrzyma także fakturę z tego tytułu.

Skoro towar wystawia Pana firma; towar sprzedaje Pana firma – to oznacza, że nie jest to dropshipping. Przy dropshippingu sprzedawcą jest producent towaru w Chinach, kupującym zaś – polski odbiorca. W imieniu polskiego kupującego realizuje Pan procedurę zakupu od chińskiego producenta, a towar jest wysyłany z Chin bezpośrednio do kupującego. Pana zarobkiem jest różnica pomiędzy ceną zakupu towaru od producenta z Chin a ceną sprzedaży dla kupującego.

Przy dropshippingu nie jest Pan stroną umowy sprzedaży towarów, stroną tą jest dostawca towaru z Chin. Umowa kupna-sprzedaży towaru zawierana powinna być między chińskim sprzedawcą a polskim nabywcą. Pan powinien być jedynie pośrednikiem. Jeżeli jest inaczej – nie ma dropshippingu.

Dropshipping wymaga umowy z dostawcą, producentem – umowy, z której wynikałoby, że Pan pośredniczy w zbywaniu określonych towarów (produktów). Ewentualnie umowy z klientem, z której wynikałoby, że Pana firma poszuka danego towaru oraz złoży w imieniu klienta zamówienie, wskaże dane klienta do wystawienia faktury oraz do wysyłki.

To, co Pan planuje, nie będzie według fiskusa dropshippingiem, ale zwykłym nabyciem przez Pana towaru i jego dalszą odsprzedażą.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Umowa ze sprzedawcą chińskim, którego produkty będzie Pan wystawiał, pozwoliłaby na uznanie, że jest Pan tylko pośrednikiem w zbywaniu, a nie bezpośrednim nabywcą we własnym imieniu.

Umowa może być w dowolnym języku z tłumaczeniem na język polski oraz z koniecznym wyborem prawa, według jakiego będą rozstrzygane ewentualne spory.

Sprzedaż to umowa, na mocy której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Natomiast zlecenie to umowa, na mocy której przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. W braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.

Pana model biznesowy pozwala na stwierdzenie, że jednak będzie Pan sprzedającym. Tym samym w rachubę wchodzi zwrot towaru do Pana z tytułu rękojmi za wady. Przy dropshippingu – za wady odpowiadałby producent (dostawca z Chin). Jeżeli nie widzi on takiej opcji – nie warto się z nim wiązać. Naraża się Pan tylko na kłopoty. Może Pan ewentualnie pośredniczyć w postępowaniu reklamacyjnym (co ewentualnie powinno wynikać z regulaminu). Klient, reklamując wadliwy towar, może wskazać podstawę prawną roszczeń w postaci niezgodności towaru z umową. W rozumieniu przepisów polskich oraz unijnych – Dyrektywy 1999/44/EC w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji – towar jest zgodny z umową, gdy spełnia następujące kryteria:

  • odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę;
  • odpowiada próbce lub jest zgodny z wzorem zaprezentowanym konsumentowi;
  • nadaje się do szczególnych celów konsumenta, o których zawiadomił on sprzedawcę;
  • odpowiada właściwościom, które są normalne dla towarów tego samego rodzaju;
  • posiada cechy, jakich konsument może racjonalnie oczekiwać;
  • odpowiada oświadczeniom publicznym (np. w reklamie, na etykiecie) sprzedawcy, producenta lub ich przedstawicieli.

Obrona z Pana strony sprowadzałaby się do tego, że wykazałby Pan, iż nie jest sprzedawcą i te przepisy nie mają zastosowania do świadczonych przez Pana usług.

Do umów sprzedaży ze sprzedawcami prowadzącymi działalność w państwach niebędących członkami UE – nie znajdują zastosowania unijne i polskie przepisy. W praktyce bywają czasami stosowane postanowienia polskiego prawa konsumenckiego w przypadku umów zawieranych z przedsiębiorcami spoza UE za pośrednictwem polskich serwisów aukcyjnych. W Pana przypadku, przy planowanym modelu miałoby to miejsce. Umowa sprzedaży zawierana byłaby między Panem a klientem na terenie Polski przez polski portal aukcyjny.

Wykonując zlecenie klienta na pośredniczenie w zakupie (właściwy dropshipping), może Pan ustalić, jakie są zasady odpowiedzialności za wady, a zwłaszcza reklamacji towarów z powodu ich wad (tryb składania, uprawnienia, możliwości). Dodatkowo, tytułem zabezpieczenia, może Pan na fakturze dla klienta wpisać informację, że faktura nie jest potwierdzeniem zawarcia umowy zakupu towaru a tylko potwierdzeniem złożenia zlecenia na zakup danego towaru przez Pana w imieniu zlecającego.

Może Pan oczywiście zdecydować się na przyjmowanie zwrotów lub tylko pośredniczenie w reklamacjach, ale jest to niezwykle ryzykowne. W końcowym efekcie być może nie dostanie Pan nowego towaru, a będzie musiał oddać pieniądze, których Pan nie otrzymał. Nie doradzam tego, by wadliwy towar, jaki został Panu zwrócony, przekazywał Pan jako towar pełnowartościowy innemu klientowi.

Jeżeli towar nie byłby wadliwy a pełnosprawny, możliwe jest jego zbycie innemu klientowi.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w ustawie. Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami. Warunkiem jest jednak, że wykaże związek tych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Odstąpienie od umowy oznacza zwrot ceny klientowi. Mamy do czynienia z księgowaniem dochodu (cena zbycia lub prowizja pośrednika).

Przy sprzedaży bezpośredniej odstąpienie od umowy to wyksięgowywanie przychodu oraz przyjęcie towaru na swój stan magazynowy. Nie ma mowy o przychodzie oraz kosztach jego uzyskania w kwocie równowartości zwróconego towaru.

Przy klasycznym dropshippingu taki zwrot przyjęty przez Pana powinien być ujęty jako otrzymanie towaru na stan magazynowy. W przypadku jego zbycia innemu klientowi uzyskana cena byłaby przychodem.

Za zwrot towaru Pana firma nie musiałaby płacić nic producentowi (dostawcy) z Chin (prawdopodobnie). Musiałaby jednak oddać klientowi cenę towaru (razem ze swoją prowizją). O ile to Pana firma zwracałaby ową cenę, jej zwrot mógłby być potraktowany jako koszt działalności. Takie działanie nie byłoby już dropshippingiem ale zwykłą sprzedażą.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z działalnością gospodarczą? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Zmiana miejsca zarekwirowanych pojazdów

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i posiadam samochody, które zostały zajęte pod egzekucje przez urząd skarbowy w moim mieście z powodu zalegania z opłatą podatku VAT oraz podatku dochodowego. Zajęcia zostały dokonane 3 miesiące temu. Miesiąc temu zmieniłem miejsce prowadzenia działalności oraz miejsce zamieszkania do Warszawy. Czy samochody, które zostały zarekwirowane w poprzedniej miejscowości, zostają w starym urzędzie skarbowym oraz czy on je sprzedaje? Czy samochody wraz z całą moją dokumentacją wędrują do US w Warszawie?

Czy muszę zawiesić firmę po podjęciu pracy na etat?

Mam jednoosobowa firmę świadcząca usługi handlowe. Za dwa tygodnie podejmuję pracę na etat. Czy muszę likwidować firmę lub ją zawiesić? Jakie konsekwencje podatkowe i ubezpieczeniowe ponoszę w momencie zawieszenia działalności?

Założenie zespołu muzycznego

Chcę założyć zespół muzyczny, który będzie grał na różnych uroczystościach, ale głównie będą to wesela. Działalność będzie na mnie (ryczałt), a co z umowami z resztą członków zespołu? Umowa o dzieło? Jeśli tak to, jak ją napisać, aby była w świetle prawa legalna? Chcę wybrać sposób najbardziej korzystny dla mnie, a zarazem legalny.

Przeprowadzka z Ukrainy do Polski, jak rozpocząć działalność artystyczną?

Przeprowadzam się z Ukrainy do Polski na podstawie zezwolenia wojewody na pobyt stały (po Karcie Polaka), osiedlenie się na terytorium RP i dostęp do rynku pracy. Jestem artystą plastykiem, członkiem Związku Polskich Artystów Malarzy i Grafików. Mam zamiar rozpocząć działalność osobistą artystyczną, ale nie wiem, jak ją zarejestrować. Jak wygląda kwestia obowiązku podatkowego i składek ZUS w przypadku takiego rodzaju działalności? Drugie pytanie dotyczy mojego małżonka, który przeprowadza się razem ze mną (pojednanie rodziny) i ma kartę czasowego pobytu. Małżonek jest projektantem grafiki komputerowej i pracuje zdalnie na zlecenia z całego świata. Jak w jego przypadku zarejestrować działalność? Czy osoba fizyczna samozatrudniona w Polsce może wykonywać zlecenia z innych krajów?

Zakup budynku spółki przez wspólnika i otworzenie podobnej działalności

Czy wspólnik w spółce jawnej może samodzielnie (jako właściciel jednoosobowej firmy, prowadzonej osobno) bez informowania wspólnika (tejże spółki jawnej) kupić budynek, w którym działa ich spółka (dotychczas wynajmowany)? Obawiam się, że zyska w ten sposób pozycję dominującą (w spółce jawnej), a po zakupie obiektu wypowie umowę najmu, wyjdzie ze spółki i otworzy podobną działalność o tym samym profilu samodzielnie – przejmując wszystkich klientów. Czy można temu jakoś zapobiec?

Otworzenie działalności po kursach z urzędu pracy

Chcę otworzyć działalność gospodarczą. Skończyłem kursy zawodowe z urzędu pracy na dietetyka, trenera personalnego. Jak najlepiej otworzyć działalność i jak się rozliczać? Myślę że najbezpieczniej to doradztwo/konsultacje żywieniowe? W przyszłości, jakbym miał więcej klientów, chcę zatrudnić pracownika lub kilku. Jak najlepiej się rozliczać na początku, jakie to są koszty? Co się mi opłaca? Na razie szukam klientów.

Jak wykreślić istnienie firmy która nigdy nie działała?

Jestem zatrudniony na etacie od ponad 25 lat. Ponad 10 lat temu założyłem firmę. Jednak firma nigdy nie działała. Nie wypełniałem żadnych dokumentów do urzędu skarbowego i ZUS-u. Nigdy nie osiągnąłem żadnych przychodów z firmy. Po prostu, po założeniu działalności stwierdziłem, że jednak nie będę jej prowadził i tak to zostawiłem. Teraz chciałbym to jakoś wyprostować, gdyż firma nadal widnieje w rejestrze i w związku z tym mam pytanie – jak wykreślić istnienie firmy?



Zapytaj prawnika

Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »

0.077813863754272 sek.