Przedszkole we własnym lokalu a wydatkowanie dotacji

Mamy zamiar we troje założyć i prowadzić przedszkole, które będzie miało siedzibę w lokalu, którego jesteśmy wspólnie właścicielami. Niewątpliwie przedszkole będzie dostawać dotację, którą można użyć na wydatki bieżące. Gdybyśmy lokal na przedszkole wynajmowali od osób trzecich, naszym obciążeniem byłby czynsz najmu i moglibyśmy go pokrywać z dotacji. Lokal jednak jest nasz, a chcielibyśmy móc wydać dotację niejako na czynsz za użytkowanie naszego lokalu. Czy jest jakiś sposób, aby to było możliwe i zgodne z prawem? Czy jest na przykład dozwolone, aby podpisać umowę najmu jako przedszkole z osobą, której powierzymy zarząd (administrację) lokalem i jej płacić czynsz najmu? Rozważaliśmy także darowiznę nieruchomości członkom rodziny i wynajem od nich. Jakie są potencjalne rozwiązania?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Przedszkole we własnym lokalu a wydatkowanie dotacji

Wydatki bieżące które mogą zostać pokryte z dotacji

Oczywistym jest, że organ prowadzący przedszkole zapewnia warunki lokalowe, ale nie oznacza to, że w przypadku, gdy lokal stanowi własność organu to z otrzymanej dotacji możliwe jest pookrywanie kosztu w postaci czynszu najmu. Doszłoby bowiem do zawarcia umowy: „sam ze sobą” – z jednej strony byłyby 3 osoby jako organ prowadzący przedszkole, a z drugiej strony te same 3 osoby jako współwłaściciele lokalu, w jakim funkcjonuje przedszkole.

Do wydatków bieżących, które mogą zostać pokryte z dotacji, zalicza się m.in.: opłaty za czynsz.

„Przez wykorzystanie dotacji rozumieć należy w szczególności zapłatę za zadania, na które dotacja została udzielona, albo, w przypadku gdy odrębne przepisy stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenia dotacji, wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych w tych przepisach.

Zobacz też: Jak założyć przedszkole

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Wykorzystywanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem

Dokonując interpretacji pojęcia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, wskazać należy, że pojęcie to rozumiane winno być wąsko. Polega w szczególności na zapłacie ze środków pochodzących z dotacji za inne zadania niż te, na które dotacja została udzielona. Analizując przeznaczenie wykorzystanej przez skarżącą dotacji należy zauważyć, że z uwagi na to, iż ustawa o systemie oświaty nie zawiera odrębnej definicji określenia wydatków bieżących, dlatego należy przyjąć, że zakres tego pojęcia określają przepisy ogólne, tj. przepisy ustawy o finansach publicznych. Mając na uwadze treść art. 124 ustawy o finansach publicznych wskazać trzeba, że wydatki bieżące przedszkola obejmują wynagrodzenia i uposażenia osób zatrudnionych w danej jednostce, składki naliczane od tych wynagrodzeń i uposażeń, zakupy towarów i usług, koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem tych jednostek oraz realizacją ich statutowych zadań. Z uwagi jednakże na treść art. 90 ust 3d ustawy o systemie oświaty nie wszystkie wydatki bieżące w rozumieniu art. 124 u.f.p. mogą być sfinansowane z dotacji przyznanej przedszkolu.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Udzielenie dotacji na dofinansowanie przedszkola

Ustawa wyraźnie ogranicza możliwość udzielenia dotacji na dofinansowanie przedszkola w zakresie kształcenia, profilaktyki i opieki w tym profilaktyki społecznej. Środki otrzymywane w ramach dotacji mogą być przeznaczane wyłącznie na dofinansowanie zadań przedszkola wymienionych w ustawie o systemie oświaty.

(…) celem dotacji nie jest dofinansowywanie realizacji zadań organu prowadzącego przedszkole (właściciela), lecz dofinansowywanie zadań przedszkola w zakresie wskazanym w art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, tj. wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej przedszkola. Co więcej, zgodnie z art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty ostatecznym „beneficjentem” dotacji ma być uczeń (przedszkolak), wobec którego przedszkole realizuje funkcje kształcenia, wychowania i opieki.” [wyrok WSA w Warszawie z dnia 05.08.2014, V SA/Wa 530/140]

Konsekwencją zawarcia umowy najmu z osobami będącymi organem prowadzącym jest powstanie sytuacji, w jakiej osoby te są zarówno dysponentem, jak i właścicielem środków dotacyjnych. Dlatego też wydatek z dotacji na czynsz najmu własnego lokalu uznawany jest za niedokonany, gdyż nie nastąpi przesunięcie masy majątku podmiotu dotacji do innego podmiotu. Powyższa argumentacja jest w ocenie sądów administracyjnych zupełnie wystarczająca dla uznania, że kwota czynszu w takim przypadku nie została wydatkowana.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Wykorzystanie dotacji na zapłatę czynszu za najem lokalu

Jak wynika z rozumowania przeciwnego do wniosku zawartym w przedostatnim wytłuszczonym zdaniu: wydatek z dotacji na czynsz najmu lokalu uznawany będzie za dokonany na bieżące wydatki, gdyż przesunięcie pieniędzy z masy majątku podmiotu dotacji nastąpi do masy majątku innego podmiotu. Innymi słowy: właściciel lokalu, który jest wynajmowany na potrzeby prowadzenia przedszkola przez organ prowadzący, nie może być jednocześnie organem prowadzącym przedszkole (lub być jedną z kilku osób wskazanych jako organ prowadzący przedszkole).

Właścicielem lub współwłaścicielem takiego lokalu może być także małżonek osoby występującej jako organ prowadzący przedszkole – ale nie może między nimi istnieć wspólność majątkowa. Konieczne jest by panował w ich małżeństwie ustrój rozdzielności majątkowej.

Sądy uznają, że zgodnie z art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. W myśl art. 31 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego do majątku wspólnego należą w szczególności:

1) pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków,

2) dochody z majątku wspólnego, jak również z majątku osobistego każdego z małżonków,

W związku z powyższym przychody z najmu od małżonka przy półpełności majątkowej byłyby przychodami wspólnie prowadzonego gospodarstwa domowego. Konsekwencją powyższego byłoby uznanie, że nie nastąpiło przesunięcie masy majątku podmiotu dotacji do innego podmiotu.

Jedynym wyjściem jest doprowadzenie do sytuacji w jakiej:

  • właścicielem lub współwłaścicielem lokalu nie będą osoby mające być organem prowadzącym przedszkole, a także
  • właścicielem lub współwłaścicielem lokalu nie będą małżonkowie osób mających być organem prowadzącym przedszkole w sytuacji, gdy w ich małżeństwach panuje ustrój wspólności majątkowe.

Wyłudzenie dotacji przez zatajenie prawdy

Ustanowienie osoby zarządzającej lokalem lub nim administrującej nie prowadzi do zmiany jego właściciela, a tylko do ukrycia (niezbyt dobrego) Pana i 2 osób jako współwłaścicieli). A takie działanie to już czyn niedozwolony – wyłudzenie dotacji przez zatajenie prawdy.

Lepszym rozwiązaniem jest darowizna dla członków rodziny. Aby uniknąć podatku od darowizny, należałoby jej dokonać na rzecz: małżonka, dzieci, wnuków, rodziców, dziadków, pasierba, rodzeństwa, ojczyma lub macochy. Przy darowiźnie dla małżonka – UWAGA – konieczne byłoby, gdy panuje ustrój współbytności majątkowej, zniesienie tejże wspólności majątkowej przed dokonaniem darowizny.

Jeżeli udział w lokalu był nabywany po zawarciu małżeństwa, to formalnie stanowi on majątek wspólny [wg K.r.o. – „Art. 31. § 1. Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny)”]. A wtedy oprócz zniesienia wspólności majątkowej konieczne byłoby dokonanie podziału majątku wspólnego w ten sposób, by co najmniej udział w tym lokalu należał tylko do małżonka. Umownie można dokonać podziału tylko części majątku wspólnego (udziału w lokalu). Obie te czynności – zniesienie wspólności majątkowej, jak i podział majątku wspólnego – mogą być dokonane w formie umowy zawartej u notariusza.

Takie działanie powoduje, że zbędna byłaby darowizna dla małżonka.

Przykłady

Trójka przyjaciół i „sam ze sobą”
Ania, Bartek i Celina założyli razem przedszkole, które działa w lokalu należącym do nich wspólnie. Wydawało się im naturalne, że skoro są właścicielami, to mogą podpisać umowę najmu i opłacać ją z dotacji. Gdy jednak urząd przeprowadził kontrolę, uznał, że pieniądze nie zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem – ponieważ nie doszło do realnego przepływu środków do innego podmiotu. Umowa najmu została uznana za fikcyjną, a dotację trzeba było zwrócić.

 

Małżeństwo i lokal we wspólnocie majątkowej
Monika i Tomasz prowadzą przedszkole, a lokal, w którym działa, należy do Tomasza – ale został kupiony już po ślubie. Chcąc „uporządkować sytuację”, podpisali umowę najmu między przedszkolem a Tomaszem i opłacali czynsz z dotacji. Niestety, kontrola wykazała, że ze względu na wspólność majątkową przychód z najmu trafiał również do Moniki, czyli organu prowadzącego. W efekcie wydatek uznano za niekwalifikowalny, a gmina zażądała zwrotu środków.

 

Darowizna dla córki – legalna zmiana właściciela
Państwo Nowakowie, planując założenie przedszkola, które miałoby działać w ich mieszkaniu, zdecydowali się wcześniej przepisać lokal na swoją dorosłą córkę. Córka wynajęła im lokal na potrzeby przedszkola, a czynsz opłacano z dotacji. Dzięki temu, że właścicielem nie była żadna z osób prowadzących przedszkole ani ich małżonkowie, urząd nie zakwestionował wydatku. Rozwiązanie okazało się zgodne z przepisami i pozwoliło na bezpieczne korzystanie z publicznych środków.

Podsumowanie

Wykorzystanie dotacji oświatowej na czynsz za lokal będący własnością organu prowadzącego przedszkole napotyka istotne ograniczenia prawne. Przepisy i orzecznictwo jasno wskazują, że nie można finansować najmu od samego siebie, ponieważ nie dochodzi wtedy do rzeczywistego przepływu środków do innego podmiotu. Próby obejścia tych zasad – np. poprzez ustanowienie fikcyjnego zarządcy czy zawieranie pozornych umów – mogą zostać uznane za naruszenie prawa i prowadzić do obowiązku zwrotu dotacji. Jedynym dopuszczalnym rozwiązaniem pozostaje zmiana właściciela lokalu na osobę spoza grona prowadzących, przy zachowaniu odpowiednich warunków majątkowych. Tylko wtedy opłacanie czynszu z dotacji może zostać uznane za zgodne z prawem i bezpieczne.

Oferta porad prawnych

Jeśli planujesz założenie przedszkola i chcesz mieć pewność, że wszystkie formalności – w tym wykorzystanie dotacji – zostaną przeprowadzone zgodnie z prawem, skorzystaj z naszej porady prawnej online. Udzielamy indywidualnych konsultacji, analizujemy sytuacje własnościowe i pomagamy dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi przepisami. Szybko, rzeczowo i bez wychodzenia z domu – napisz do nas, a prawnik odpowie na Twoje pytania.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy - Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.


Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Bogusław Nowakowski

O autorze: Bogusław Nowakowski

Radca prawny.


Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

odpowiedziprawne.pl

prawo-budowlane.info

rozwodowy.pl

prawo-cywilne.info

poradapodatkowa.pl

sluzebnosc.info