Kategoria: Inne

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z prawem handlowym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Handel odzieżą markową

Autor: Wioletta Dyl • Opublikowane: 2015-09-14

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą – handel hurtowy odzieżą. Planuję wprowadzić do sprzedaży odzież znanych marek. Czy posługiwanie się logo i nazwami marek w opisach asortymentu oraz materiałach reklamowych (np. na stronie www lub ulotce reklamowej) jest dozwolone i jak zgodnie z prawem mógłbym je wykorzystywać? Brand produktu stanowi istotny element ceny i wartości zakupu oraz sprzedaży, co klientowi należy przedstawić. Towar będzie kupowany u pośredników w Europie oraz USA.

Wioletta Dyl

»Wybrane opinie klientów

Dziękuje za udzieloną opinię. Moje wątpliwości zostały rozwiane. Szybkie odpowiedzi są olbrzymią zaletą Państwa Serwisu.
Mariusz, 57 lat, mgr inż.
Odpowiedź szybka i konkretna. Prawo nasze jest zawile napisane. Potrzebowałam potwierdzenia, że prawidłowo je odczytałam. Z czystym sumieniem poleciłabym ten sposób uzyskania informacji. Szybki, bez czekania na termin wizyty.
Teresa, emeryt - księgowa, 67 lat
Porada treściwa, konkretna, profesjonalna. 
Beata
Jestem zadowolona z waszej pomocy i na pewno będę polecać Was moim znajomym, którzy będą potrzebować porady prawnej.
Helka
Sprawa została pozytywnie rozpatrzona przez ZUS po załączeniu odp. od ePorady24
Artur, dr nauk chemicznych, 47 lat
 Bardzo szybka i kompleksowa odpowiedz na moje pytania. Doskonala komunikacja.
Anna, geodeta, 32 lata
Bardzo dziękuję jak zawsze jestem bardzo zadowolona i będę korzystać z Państwa usług w razie potrzeby,jesteście Państwo bardzo dobrym portalem i polecam go znajomym. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję
Mariola
Panie Marku bardzo dziękuję za poradę. Sprawę kontynuuję w Szczecinie z uwagi, gdyż wymagana jest konsultacja na miejscu. 
Ryszard, nauczyciel, 66 lat
Trzy słowa - profesjonalizm, szybkość i przejrzystość!!!!!!!!
Cezary
Duża pomoc. Napisanie Wniosku do Sądu to nie prosta sprawa dla amatora, trochę się niepokoiłem, dzięki Panu Mecenasowi dałem radę. A co dalej czas pokaże. 
Jerzy, inżynier mechanik, 63 lata
Jestem bardzo zadowolona, szybka komunikacja, szczególne wytłumaczenie. 
Barbara, 65 lat
Ceny są podobne do usług prawników stacjonarnych, a tu jest plus, że mogę korespondować bez ograniczenia i nie muszę biegać do prawnika, bo coś chcę nowego przekazać lub zapytać w danej sprawie. Prawniczka, pani Wioletta, z którą korespondowałam wykazała dużą cierpliwość i zrozumienie tematu. Pozdrawiam.
Joanna
Szybka, rzetelna odpowiedź. Przekazana w zrozumiały sposób. Polecam:)))))
Magdalena, 37 lat, Historyk kultury
Witam Serdecznie! Team ePorady24 z całego mojego serca i z czystym sumieniem baaadzo POLECAM :)! Wszystkim tym w życiu których (tak jak u mnie) z dnia na dzień pojawily sie problemy prawne i którzy potrzebują błyskawicznej i wyczerpującej porady prawnej, także tym którzy tak jak ja mieszkają za granica i tak jak ja nie posiadają polskiego konta, ani polskiej waluty (bardzo pozytywny przelicznik walut!), wszystkim tym którzy zastanawiają się, czy ta firma jest aby wiarygodna (?) powiem: TAK - jak najbardziej :) - sama się o tym bardzo pozytywnie przekonałam. Tu znajdziecie gwarantowana: szybkość światła :), wyczerpujące odpowiedzi z różnych dziedzin prawa (także jeśli macie problemy z wypełnieniem formularzy - tez: nie ma problemu :) a przede wszystkim UCZCIWOSC!!!! Firmie ePorady24 bardzo serdecznie dziękuje i pozdrawiam! Bede Was wszystkim polecać :)! 
Agata, inż. projektowania terenów zieleni, 39 lat
Bardzo dziękuję za udzielenie porady prawnej. Z usługi korzystałam po raz pierwszy i nigdy nie myślałam, że można tak uczciwie podejść do problemu osoby, której się nie zna i nie ma z nią bezpośredniego kontaktu. Na moje pytania otrzymałam odpowiedzi wyczerpujące mimo, że mój problem nie zakończył się pozytywnie dla mnie.Dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam
Bogusława
Bardzo fachowa obsługa. Otrzymałem wyczerpujące odpowiedzi na moje pytania. Bardzo przydatna jest opcja zadawania pytań dodatkowych - dzięki doprecyzowaniu pytań prawnik mógł doprecyzować swoje odpowiedzi, co finalnie rozwiązało mój problem. 
Łukasz, 33 lata
Szybka wycena i rzetelna odpowiedź . Jeśli ktoś nie ma czasu umawiać się z doradcami to szczerze polecam ten serwis, niedziela, godz 22 - otrzymuję szybkie odpowiedzi- BRAWO.
Dariusz, 33 lata
Uzyskałem konkretną odpowiedź na konkretne pytanie, bez owijania i niedopowiedzeń.
Grzegorz
Odpowiedź na postawione pytanie była kompleksowa, w odniesieniu do odpowiednich przepisów KC. Prawnik odpowiadał na kolejne pytania praktycznie w dniu kolejnym - udostępniając z własnej inicjatywy - wzory gotowych pism procesowych. Prawnik wskazał na alternatywne drogi dalszego postępowania, uwzględniając również instytucje mogące prowadzić sprawę w drodze postępowania administracyjnego, najkorzystniejszej z punktu widzenia konsumenta. Przedstawiona analiza poza krokami procesowymi wskazywała na szanse i zagrożenia związane z dochodzeniem odszkodowania przy sporach transgranicznych, gdzie tak naprawdę siedziba usługodawcy ( linia lotnicza ) leży w rajach podatkowych nie podlegających polskiej jurysdykcji. 
Arkadiusz
Po raz Małgorzata 3 skorzystała z porady! Tak samo jak za dwoma poprzednimi razami otrzymałam odpowiedź jasną i klarowną. 
Małgorzata, zarządca nieruchomości, 71 lat
Bardzo dziękuje za wyczerpującą opinię i odpowiedź. Bardzo zadowolony jestem z Państwa usługi. Bardzo dziękuję.
Michał, 68 lat, rzeczoznawca majątkowy
Profesjonalna i rzetelna pomoc prawna uzyskana w krótkim czasie za pośrednictwem Internetu. Bardzo dziękuję za udzielenie pomocy w zgłoszonej sprawie.
Paulina
Bardzo przyzwoity serwis. Szybki, profesjonalny i w dostepnej cenie. Moge polecic bez zadnych zastrzezen.
Hanna
Bardzo konkretne szczegółowe odpowiedzi na każde pytania i ogólne i dodatkowe. Jestem bardzo zadowolona. Cena też uważam uczciwa. 
Gabriela
Eporady24 to - fachowcy z górnej półki, posiadający umiejętność , w oparciu o posiadaną rzetelną wiedzę , prowadzenia pytającego krok po kroku przez zawiłości prawa , udzielający w pełni wyczerpujących informacji w temacie - ekspresowa opcja odpowiedzi -możliwość zadawania pytań dodatkowych, celem zaspokojenia swoich zawirowań myślowych.
Anna, biolog, 63 lata
Opinia przydatna. Upewniłam się, że mam rację.
Renata
Bardzo dziękuję za szybkie i w pełni profesjonalne załatwienie mojej zagmatwanej sprawy. Po wcześniejszych nie najlepszych doświadczeniach z prawnikami, ePorady24, to był strzał w dziesiątkę. Polecam ePorady24 wszystkim potrzebującym porad prawnych. Profesjonalizm, dobra cena, terminowość, możliwość zadawania dodatkowych pytań to jest to czego oczekuje klient. Szczególnie dziękuję Panu Mecenasowi Michałowi Soćko za zajęcie się moją sprawą i sporządzenie pisma procesowego. W miarę potrzeb będę wracać. 
 
Krystyna, były pracownik biurowy, 66 lat
Moja opinia o współpracy z Porady prawne - ePorady24.pl: ? jasny, czytelny sposób wyjaśniania kwestii prawnych, dostosowany do wiedzy odbiorcy ? wiedza w zakresie prowadzonej sprawy bardzo rozległa, wykraczająca poza podstawowe kwestie prawne ? bieżący, stały kontakt mejlowy, ? zaangażowanie na bardzo wysokim poziomie, pilnowanie terminów, dokumentów. Wyczerpująca opinia z przytoczeniem przepisów prawa, przekazana w sposób zrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego - super szybko, znacznie taniej -aniżeli u prawnika w kancelarii prawnej obok. 
Grażyna, księgowa, 61 lat
Jestem mocno zobowiązany za merytoryczne ustosunkowanie się do moich zadawanych pytań , a poradę prawną oceniam wysoko za co serdecznie dziękuję.
Stefan
Wyczerpująca odpowiedź. Przytoczono stosowne paragrafy, całość dała mi jasny pogląd na całą sprawę.
Janina, 60 lat, mgr filologii polskiej

Pozwolę sobie zacząć od reguł ogólnych rządzących posługiwaniem się znakami towarowymi produktów należących do innych podmiotów. Szczególne znaczenie przy omawianiu tego rodzaju zagadnień mają przepisy: ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Najwyraźniejsze granice ochrony wyznacza w przypadku przez Pana zaznaczonym, Prawo własności przemysłowej i do tej ustawy będziemy się w niniejszym opracowaniu odnosić.

Należy pamiętać, że ochrona znaków towarowych dotyczy tych znaków, które wykorzystywane są przez daną firmę w obrocie gospodarczym i zostały zarejestrowane. Zasadą jest więc, że jeśli firma określony znak zarejestruje, przysługuje jej uprawnienie do wyłącznego jego używania, co oznacza, że prawo do korzystanie z cudzej własności, w tym intelektualnej czy przemysłowej, jaką są oznaczenia graficzne identyfikujące przedsiębiorców lub ich towary i usługi, może się odbywać jedynie za zgodą właściciela oznaczenia. Właścicielem jest osoba, która na mocy przepisów prawa lub konkretnej czynności prawnej – najczęściej umowy – nabyła prawo do wyłącznego korzystania z danego oznaczenia.

Przepisy art.153 i nast. ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej przewiduje, iż przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy, przy czym zgodnie z art. 154 za używanie znaku towarowego uważa się w szczególności:

 

  • umieszczanie go na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowanie i wprowadzanie tych towarów do obrotu, ich import lub eksport oraz składowanie w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowanie lub świadczenie usług pod tym znakiem;
  • umieszczanie znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług;
  • posługiwanie się nim w celu reklamy.

Zgodnie, zatem z treścią art.1 54 ustawy używanie znaku towarowego polega w szczególności na oferowaniu i wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie, składowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowaniu i posługiwaniu się nim w celu reklamy.

 

Trzeba pamiętać o zasadzie, że jeżeli producent ma zarejestrowany znak towarowy, to może udzielić wyłącznej licencji do korzystania ze znaku towarowego, a tym samym do dystrybuowania, oferowania do sprzedaży, promowania i czerpania korzyści z dystrybucji kosmetyków czy odzieży oznaczonych znakami towarowymi.

Niemniej jednak przepisy powołanej wyżej ustawy o prawie własności przemysłowej, zawierają pewne ograniczenia monopolu uprawnionego z rejestracji znaku, uzależnia jednak możliwość ich zastosowania od zachowania pewnych reguł określonych w art. 156 ustawy, który stanowi:

„1. Prawo ochronne na znak towarowy nie daje uprawnionemu prawa zakazywania używania przez inne osoby w obrocie:

  • ;oznaczeń wskazujących w szczególności na cechy i charakterystykę towarów, ich rodzaj, ilość, jakość, przeznaczenie, pochodzenie czy datę wytworzenia lub okres przydatności
  • ich nazwisk i adresów,
  • zarejestrowanego oznaczenia lub oznaczenia podobnego, jeżeli jest to konieczne do wskazania przeznaczenia towaru, zwłaszcza gdy chodzi o oferowane części zamienne, akcesoria lub usługi;
  • zarejestrowanego oznaczenia geograficznego, jeżeli prawo do jego używania przez te osoby wynika z innych przepisów ustawy.

2. Używanie oznaczeń wskazanych w ust. 1 jest dozwolone tylko wówczas, gdy odpowiada ono usprawiedliwionym potrzebom używającego i nabywców towarów i jednocześnie jest zgodne z uczciwymi praktykami w produkcji, handlu lub usługach”.

Przepis powyższy reguluje tzw. wyczerpanie prawa ze znaku towarowego, co oznacza, że używanie znaku towarowego jest możliwe bez zgody uprawnionego, gdy jest konieczne do wskazania cech, charakterystyki czy przeznaczenia towaru. W związku z tym usprawiedliwione jest używanie znaków towarowych, gdy przemawia za tym cel informacyjny takiego użycia (np. na portalu informującym o kosmetykach czy odzieży określonego rodzaju).

 

W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że dopuszczalne jest posługiwanie się znakiem towarowym w reklamie, ale tylko w odniesieniu do towarów wprowadzonych wcześniej do obrotu przez uprawnionego bądź za jego zgodą (tak K. Szczepanowska-Kozłowska, Wyczerpanie praw, s. 358). Skoro więc legalna jest działalność polegająca na kolejnym wprowadzaniu na rynek towarów oznaczonych znakiem, to musi być także dopuszczona możliwość posługiwania się znakiem w celu informowania o towarze i reklamy. Jak zauważył Sąd Najwyższy w sprawie zakończonej wyrokiem z 27.10.2004 r. (sygn. akt III CK 410/03, OSNC 2005, Nr 10, poz. 179), „wyczerpanie praw z rejestracji znaku nie ogranicza się, zatem do funkcji odróżniającej znaku, ale dotyczy także jego funkcji reklamowej i informacyjnej”. Dopuszczenie reklamowania sprzedawanego towaru przy użyciu znaku umożliwia sprzedawcy, czy też innego zainteresowanego (np. Pana portal) publiczne informowanie o nim.

Na takim samym stanowisku stanął ETS m.in. w wyroku z 4.11.1997 r. w sprawie o sygn. akt C-337/95, Parfums Christian Dior S.A. and Parfums Christian Dior BV p. Evora BV, ECR 1997, s. I–06013), w którym przesądzono dopuszczalność wykorzystania znaków towarowych w celu reklamy wcześniej wprowadzonych do obrotów towarów, które zostały nimi oznaczone, z zastrzeżeniem jednak, że sposób reklamowania i informowania o towarze nie szkodzi reputacji objętego ochroną znaku. Orzeczenie w tej głośnej sprawie zostało wydane na kanwie następującego stanu faktycznego. Dior France jest producentem perfum i innych kosmetyków, postrzeganych przez konsumentów – na skutek zabiegów ich producenta – jako produkty luksusowe. Poza terytorium Francji Dior posiadał wyłącznych przedstawicieli, m.in. przedstawiciele ci korzystają z selektywnego systemu dystrybucji przedmiotowych kosmetyków. Są one sprzedawane wyłącznie przez wybranych dystrybutorów, którzy są zobowiązani do sprzedawania kosmetyków tylko konsumentom i tym samym mają zakaz sprzedawania ich w celu dalszej odsprzedaży (z wyjątkiem dalszej odsprzedaży podmiotom, które należą do kręgu autoryzowanych dystrybutorów Diora). W krajach Beneluksu Dior France dysponował prawem do graficznych znaków towarowych przedstawiających opakowania, w których sprzedawane były flakoniki perfum. Przeciwnik procesowy Diora, spółka Evora, prowadziła z kolei sieć sklepów chemicznych (Krurdivat). Mimo że nie była ona autoryzowanym dystrybutorem Dior Netherlands, w sklepach tych sprzedawano perfumy Diora, sprowadzone do Holandii w ramach importu równoległego. W ramach bożonarodzeniowej promocji w 1993 r. w sieci Kurdivat reklamowano perfumy Diora, reprodukując w ulotkach reklamowych opakowania i buteleczki niektórych z nich, w sposób typowy dla tej branży. Zdaniem Dior France ten sposób reklamy nie korespondował z luksusowym i prestiżowym wizerunkiem marki Dior, doprowadzając do naruszenia praw do poszczególnych znaków towarowych (a także prawa autorskiego). Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu wydanym w niniejszej sprawie stanął na stanowisku, że z chwilą gdy opatrzone znakami towarowymi towary zostają wprowadzone na rynek wspólnotowy przez przez uprawnionego lub za jego zgodą, to kolejny sprzedawca jest nie tylko uprawniony do ich dalszej odsprzedaży, ale także do zrobienia użytku ze znaku towarowego w celu zwrócenia na towary uwagi publiczności, co umożliwi sprzedaż (pkt 38). Artykuł 7 ust. 2 Dyrektywy 89/104/WE (obecnie Dyrektywa 2008/95/WE) nie umożliwia uprawnionemu z prawa do znaku sprzeciwienia się temu, by dalszy odsprzedawca, który trudni się sprzedażą produktów tego samego rodzaju, ale niekoniecznie tej samej jakości, co towary opatrzone znakiem towarowym, w sposób przyjęty w danym sektorze handlu, używał znaków towarowych w celu zwrócenia uwagi odbiorców, dopóki szczególne okoliczności sprawy nie powodują, że taki użytek znaku towarowego poważnie niszczy jego reputację (pkt 48). Zdaniem ETS pozbawienie nabywcy towarów takich uprawnień w istocie doprowadziłoby do znacznego ograniczenia dalszego obrotu opatrzonymi znakami towarowymi towarami, przekreślając sens instytucji wyczerpania prawa.

Powyższe oznaczałoby, więc, że właściciel znaków towarowych określonej odzieży mógłby ewentualnie sprzeciwić się reklamie czy informowaniu o niej, gdyby przemawiały za tym jakieś „szczególne okoliczności”, np. pogorszeniu uległby stan towaru.

Jak widać, to nie dotyczy Pańskiego przypadku. Używanie, zatem przez Pana znaku towarowego w ulotkach reklamowych, czy na stronach www (np. portal) mieści się w kategorii tzw. dozwolonego użytku. Właściciel znaku towarowego nie może bowiem zabronić osobom trzecim używania jego znaku towarowego w celach informacyjnych (opisowych) tak długo, jak długo użycie takie nie wprowadza w błąd innych co do związków występujących pomiędzy wykorzystującym dany znak towarowy a właścicielem takiego znaku.

Gdyby posiadał Pan regulamin sklepu, to sugerowałabym np. w definicji „produkty” zamieścić zdanie iż „są to towary oferowane na stronach…, …. Wszystkie nazwy produktów i znaki towarowe są wyłączną własnością ich producentów i podlegają prawnej ochronie”.

I jeszcze uwaga – dopóki zdjęcia produktów umieszczonych na stronie wykonuje Pan nie dla celów komercyjnych czy zarobkowych, dopóty nie potrzebuje Pan zgody producenta produktów będących obiektami tych zdjęć. Czyli, jeżeli nie czyni Pan z tych zdjęć czy opisów źródła swoich zarobków, to jest wszystko w porządku.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z prawem handlowym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Skład masy upadłości

Firma X przekazała naszej firmie w 2010 r. trzy maszyny w celu wykonania ostatecznych produktów, za które firma X nie zapłaciła (uzyskaliśmy prawomocny nakaz zapłaty za produkty 20.11.2013 r.). W grudniu syndyk poinformował nas o upadłości firmy X. Mamy oddać maszyny, które wejdą w skład masy upadłości firmy X. Czy musimy przekazać te maszyny syndykowi? Czy mamy prawo do zatrzymania ich na mocy art. 461 Kodeksu cywilnego?

Stowarzyszenie OPP jako wspólnik spółki

Czy stowarzyszenie OPP może być wspólnikiem – komandytariuszem spółki komandytowej? Chodzi o ogólnopolską organizację – stowarzyszenie OPP (nazwijmy ją tu roboczo „Organizacją”). Zarząd Organizacji na nadzwyczajnym zjeździe delegatów podjął uchwałę o rozpoczęciu sukcesywnego wdrażania projektu tworzenia spółek komandytowych według opracowanego projektu. Obecnie Organizacja posiada w swojej strukturze kilkanaście oddziałów, które posiadają osobowość prawną i są podmiotami leczniczymi prowadzącymi przedsiębiorstwa lecznicze (jednostka organizacyjna, poradnia) – jest to działalność statutowa odpłatna. Są również oddziały będące organizacjami pożytku publicznego. Organizacja jest jedynym wspólnikiem w firmie XYZ spółka z o.o. Jest to odrębna od Organizacji firma, ale jej dochody są przeznaczane na działalność statutową Organizacji. Zamiarem Organizacji jest utworzenie spółki z o.o. spółki komandytowej przez: XYZ spółkę z o.o. oraz oddziały Organizacji mające osobowość prawną, będące jednocześnie podmiotami leczniczymi. Czy nie ma przeszkód prawnych, aby doszło do takiego przekształcenia?

Zmiana spółki na działalność

Dwaj wspólnicy chcą rozwiązać spółkę jawną. Jeden ze wspólników (ja) chce kontynuować prowadzenie firmy w formie działalności jednoosobowej. Czy istnieje możliwość przeniesienia mojego udziału do nowej firmy, jak to zrobić? A może lepsza będzie sprzedaż lub aport?

Czy jeden z fundatorów może mieć więcej niż jeden głos?

Czy w statucie fundacji można zapisać, że jednemu z fundatorów (za zgodą pozostałych) będą przysługiwały dwa głosy? Chodzi o to, aby w przyszłości uniknąć nieporozumień, gdy liczba fundatorów jest parzysta. Wiadomo, że w zarządzie decydujący głos ma prezes, jeżeli głosy pozostałych członków zarządu rozkładają się po równo. Jak ten problem rozwiązać, jeśli chodzi o fundatorów? Czy uzależnić od wkładu finansowego?

Zatrudnienie prezesa zarządu w spółce

Jestem jedynym członkiem zarządu spółki (dwóch udziałowców, 95% posiadam ja). Jak najlepiej i najkorzystniej zatrudnić się w spółce pod względem: osiąganych dochodów, obciążeń podatkowych (planuję rozliczać się wspólnie z małżonką), składek ZUS? Dotychczas prowadziłem działalność gospodarczą, która zostanie zakończona z końcem miesiąca. Za pełnienie funkcji prezesa nie pobierałem żadnego wynagrodzenia.

Praktyka lekarska a wpis do KRS

Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w formie praktyki lekarskiej. W jednym z konkursów na świadczenia medyczne dla szpitali zażądano ode mnie zaświadczenia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Czy jest możliwy w moim przypadku wpis do KRS?

Odszkodowanie z tytułu niezrealizowanego zamówienia

Prowadzę firmę. Otrzymałam zamówienie od klienta na sporą sumę (250 tys. zł). Złożyłam zamówienie u dostawcy. Potwierdzono je, zaakceptowano termin dostawy, wpłaciłam zaliczkę. Dzisiaj otrzymałam informację, że nie zostanie zrealizowane, a pieniądze mi zwrócą. Czy mam jakieś prawo do odszkodowania z tytułu niezrealizowanego zamówienia? Moją szkodą będzie utrata ważnego klienta.

Jak chronić majątek firmy wobec rozwodu?

Syn posiada prosperującą firmę, na wyposażeniu której są samochody i maszyny. Syn jest ich właścicielem. Niestety zanosi się na to, że małżeństwo syna nie przetrwa, dlatego zastanawiamy się, czy nie przenieść działalność syna na mnie. Co należałoby w tym kierunku zrobić, z jakimi opłatami trzeba by się liczyć? Chodzi o uchronienie majątku firmy przed podziałem. Czy istnieje możliwość darowizny, a może lepsza byłaby spółka? Jakie w tym wypadku byłyby różnice? Jak chronić majątek firmy wobec rozwodu?

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »

{* .script("js/zaczekaj.js") *}