Kategoria: Inne

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z prawem handlowym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Umowa pomiędzy firmami a naprawa zgłoszonych usterek

Autor: Wioletta Dyl • Opublikowane: 2018-12-24

Doszło do transakcji pomiędzy moją firmą a firmą wykonawcy, którą była firma stolarska. W ramach umowy zakupiłam meble kuchenne, które zostały dostarczone i zamontowane rok temu. Niestety nie dawno zauważyłam, że są odpryski i pęknięcia, w związku z tym przed 2 miesiącami złożyłam sprzedawcy reklamację w formie mailowej wraz ze zdjęciami. Po tygodniu odpowiedział, że w tej sprawie skontaktuje się ze mną oddelegowany człowiek, ale nikt się nie pojawił, a sprzedawca przestał odpisywać na maile. Jakie kroki mogę podjąć? Czy mogę zlecić naprawę wad innej firmie i obciążyć sprzedawcę? Czy też lepiej odstąpić od umowy?

Wioletta Dyl

»Wybrane opinie klientów

Bardzo fachowa obsługa. Otrzymałem wyczerpujące odpowiedzi na moje pytania. Bardzo przydatna jest opcja zadawania pytań dodatkowych - dzięki doprecyzowaniu pytań prawnik mógł doprecyzować swoje odpowiedzi, co finalnie rozwiązało mój problem. 
Łukasz, 33 lata
Szybka wycena i rzetelna odpowiedź . Jeśli ktoś nie ma czasu umawiać się z doradcami to szczerze polecam ten serwis, niedziela, godz 22 - otrzymuję szybkie odpowiedzi- BRAWO.
Dariusz, 33 lata
Uzyskałem konkretną odpowiedź na konkretne pytanie, bez owijania i niedopowiedzeń.
Grzegorz
Odpowiedź na postawione pytanie była kompleksowa, w odniesieniu do odpowiednich przepisów KC. Prawnik odpowiadał na kolejne pytania praktycznie w dniu kolejnym - udostępniając z własnej inicjatywy - wzory gotowych pism procesowych. Prawnik wskazał na alternatywne drogi dalszego postępowania, uwzględniając również instytucje mogące prowadzić sprawę w drodze postępowania administracyjnego, najkorzystniejszej z punktu widzenia konsumenta. Przedstawiona analiza poza krokami procesowymi wskazywała na szanse i zagrożenia związane z dochodzeniem odszkodowania przy sporach transgranicznych, gdzie tak naprawdę siedziba usługodawcy ( linia lotnicza ) leży w rajach podatkowych nie podlegających polskiej jurysdykcji. 
Arkadiusz
Po raz Małgorzata 3 skorzystała z porady! Tak samo jak za dwoma poprzednimi razami otrzymałam odpowiedź jasną i klarowną. 
Małgorzata, zarządca nieruchomości, 71 lat
Bardzo dziękuje za wyczerpującą opinię i odpowiedź. Bardzo zadowolony jestem z Państwa usługi. Bardzo dziękuję.
Michał, 68 lat, rzeczoznawca majątkowy
Profesjonalna i rzetelna pomoc prawna uzyskana w krótkim czasie za pośrednictwem Internetu. Bardzo dziękuję za udzielenie pomocy w zgłoszonej sprawie.
Paulina
Bardzo przyzwoity serwis. Szybki, profesjonalny i w dostepnej cenie. Moge polecic bez zadnych zastrzezen.
Hanna
Bardzo konkretne szczegółowe odpowiedzi na każde pytania i ogólne i dodatkowe. Jestem bardzo zadowolona. Cena też uważam uczciwa. 
Gabriela
Eporady24 to - fachowcy z górnej półki, posiadający umiejętność , w oparciu o posiadaną rzetelną wiedzę , prowadzenia pytającego krok po kroku przez zawiłości prawa , udzielający w pełni wyczerpujących informacji w temacie - ekspresowa opcja odpowiedzi -możliwość zadawania pytań dodatkowych, celem zaspokojenia swoich zawirowań myślowych.
Anna, biolog, 63 lata
Opinia przydatna. Upewniłam się, że mam rację.
Renata
Bardzo dziękuję za szybkie i w pełni profesjonalne załatwienie mojej zagmatwanej sprawy. Po wcześniejszych nie najlepszych doświadczeniach z prawnikami, ePorady24, to był strzał w dziesiątkę. Polecam ePorady24 wszystkim potrzebującym porad prawnych. Profesjonalizm, dobra cena, terminowość, możliwość zadawania dodatkowych pytań to jest to czego oczekuje klient. Szczególnie dziękuję Panu Mecenasowi Michałowi Soćko za zajęcie się moją sprawą i sporządzenie pisma procesowego. W miarę potrzeb będę wracać. 
 
Krystyna, były pracownik biurowy, 66 lat
Moja opinia o współpracy z Porady prawne - ePorady24.pl: ? jasny, czytelny sposób wyjaśniania kwestii prawnych, dostosowany do wiedzy odbiorcy ? wiedza w zakresie prowadzonej sprawy bardzo rozległa, wykraczająca poza podstawowe kwestie prawne ? bieżący, stały kontakt mejlowy, ? zaangażowanie na bardzo wysokim poziomie, pilnowanie terminów, dokumentów. Wyczerpująca opinia z przytoczeniem przepisów prawa, przekazana w sposób zrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego - super szybko, znacznie taniej -aniżeli u prawnika w kancelarii prawnej obok. 
Grażyna, księgowa, 61 lat
Jestem mocno zobowiązany za merytoryczne ustosunkowanie się do moich zadawanych pytań , a poradę prawną oceniam wysoko za co serdecznie dziękuję.
Stefan
Wyczerpująca odpowiedź. Przytoczono stosowne paragrafy, całość dała mi jasny pogląd na całą sprawę.
Janina, 60 lat, mgr filologii polskiej
Bardzo dziękuję, opinia była wyczerpująca i odpowiadała na moje pytanie.
Bogna
Bardzo się cieszę, że skorzystałam z Państwa usług. Moja świadomość prawna wzrosła i poczułam się pewniej w rozmowach i podejmowanych decyzjach. Oczywiście mój problem jest już rozwiązany z korzyścią dla mnie. Bardzo serdecznie dziękuję za wyczerpującą odpowiedź na mój problem. Chętnie Państwa polecam innym.
Janka, optyk, 58 lat
Zanim trafiłam na ten portal, swoje pytanie przesłałam na inny portal, gdzie czekałam trzy dni na odpowiedź, by dowiedzieć się, że nie mają czasu odpowiedzieć na moje pytanie. Tu odpowiedź z wyceną przyszła w ciągu 15 min., a odpowiedź prawnika na moje pytanie w ciągu mniej niż 24 h mimo dnia wolnego od pracy. Jestem pod wrażeniem! Możliwość zadawania pytań dodatkowych jest bezcenna. Oceniam na piątkę z plusem!
Mariola
Profesjonalna porada prawna. Odpowiedzi na zadane pytania udzielone są rzeczowo i w zrozumiałym języku.
Witold
Współpraca w zakresie udzielonej porady w pełni zaspokoiła moje odczekiwania. Szybko, merytorycznie z możliwością wyjaśnienia wątpliwości i dopytania o wyjaśnienia w przypadku pojawienia się zawiłości czy wątpliwości natury prawnej. Andrzej
Andrzej
Dzień dobry.Jestem bardzo zadowolony zarówno z funkcjonowania portalu jak i z fachowej i rzeczowej porady udzielonej przez Państwa, a konkretnie przez Panią Wiolettę Dyl.Serdecznie pozdrawiamŁukasz Kunecki
Łukasz
Pani Mecenas Joanna Korzeniewska w sposób szybiki i profesjonalny rozwiała moje wątpliwości na temat mnie nurtujący. 
Grzegorz
Pani mecenas bardzo przejrzyście i obszernie wytłumaczyła całość zagadnień związanych z implementacją rozporządzenia RODO w gabinecie. Teraz nie mam już wątpliwości co i jak zrobić by nie narazić się na kosztowne zaniedbania proceduralne.
Grzegorz, 40 lat, lekarz
Dziękuję za odpowiedź. Jestem zadowolona i spokojniejsza i tak uczyniłam jak Pani sugerowała… Na razie 5.
Barbara, emerytka, 70 lat
Fachowe i cenne porady. Polecam serdecznie.
Małgorzata, 33 lata
Szybko, konkretnie i szczegółowo. Uświadomiłem sobie fakty i należna kolejność działania. Na pewno wrócę w potrzebie mniejszej lub ,\" grubszego kalibru\" 
Wojciech, policjant, 38 lat
Dziękuje za opinie jest b. dobra a przede wszystkim wyczerpująca temat i problem z nim związany. Oczywiście jest terminowa za co dziękuje jeszcze raz .
Grażyna, 50+
Prawnik, z którym kontaktowałam się bardzo starał się udzielić mi informacji na wszelkie zapytania i moje wątpliwości, przedstawiał punkty, gdzie występują odpowiednie zapisy prawne (co jest raczej ważne). Odpowiedzi przychodziły zawsze w ciągu jednej doby, niezwykle korzystne jest to, że można zadawać kolejne pytania dotyczące sprawy, nawet przez kilka tygodni. Usługa prawna na wysokim poziomie, w tej formie (elektronicznej) można zachować swoją anonimowość, usługa jak najbardziej była warta swojej ceny.
Renata
Polecam wszystkim eporady24.pl Profesjonalna szybka odpowiedz
Nina
Opinię do swojej sprawy otrzymałam bardzo szybko. Odpowiedź rzeczowa, kompletna, wyjaśniła problem. Uzasadniona obowiązującymi przepisami.
Wacława

Zgodnie z brzmieniem art. 556-5561 Kodeksu cywilnego (K.c.) – sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną polegającą na jej niezgodności z umową, w szczególności jeżeli rzecz sprzedana:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Ponadto rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

Za rzecz wadliwą będzie zatem uznana rzecz (tutaj meble), która nie posiada wartości lub użyteczności zgodnych z celem umowy, przeznaczeniem rzeczy wynikającym z okoliczności lub przeznaczenia tej rzeczy, a ponadto została niewłaściwie zamontowana.

Jeżeli rzecz sprzedana wykazuje się powyższymi wadami, to jako kupująca może Pani:

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

  • od umowy odstąpić,
  • żądać obniżenia ceny.

Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie.

Bardzo istotną kwestią dla wszystkich przedsiębiorców są terminy, w których kupujący powinien powiadomić sprzedawcę o istnieniu wad. Terminy dla profesjonalistów są bardzo krótkie i restrykcyjne.

Art. 563 K.c.: „§ 1. Przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu.

§ 2. Do zachowania powyższego terminu wystarczy wysłanie przed jego upływem zawiadomienia o wadzie.”

Przy zachowaniu powyższego terminu wybór sposobu załatwienia reklamacji należy do Pani, ale sprzedawca nie zawsze będzie związany Pani decyzją. Jeśli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Sprzedawca może odmówić spełnienia roszczenia wymiany lub naprawy, jeżeli jest ono niemożliwe do wykonania (np. brak części zamiennych) lub wymaga nadmiernych kosztów.

Jak wynika z opisu, sprzedawca nie dokonał naprawy ani wymiany w uzgodnionym terminie, zatem można stwierdzić, że istnieją przesłanki do żądania obniżenia ceny mebli lub odstąpienia od umowy. Należy jednak pamiętać, że nie można od umowy odstąpić, jeśli niezgodność sprzedanej rzeczy z umową jest nieistotna, a ja miałabym tu wątpliwości co do istotności wady, ale to jest to oczywiście kwestia ocenna. Niemniej jednak nieistotne będą takie niezgodności, które są mało istotne, drobne, pozwalające na korzystanie z rzeczy w miarę swobodnie. Rekomendowałabym Pani wysłanie do sprzedawcy ponownego pisemnego wezwania do nieodpłatnej naprawy pod rygorem odstąpienia od umowy albo znacznego obniżenia ceny za meble. Niestety w przypadku milczenia nie działa zasada uznania reklamacji po 14 dniach, jak w przypadku sprzedaży konsumenckiej. Wobec tego należy uznać, że sprzedawca staje się dłużnikiem kupującego, który może pociągnąć go do odpowiedzialności cywilnej za takie działanie, jak również odstąpić od umowy z powodu zwłoki sprzedawcy. A zatem w razie braku reakcji sprzedawcy w zakreślonym terminie, nie pozostaje nic innego tylko skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego o zwrot części zapłaconej ceny za meble.

Co do zlecania naprawy innej firmie na koszt wykonawcy: taką sytuację przewiduje art.480 K.c., który stanowi, że:

§ 1. W razie zwłoki dłużnika w wykonaniu zobowiązania czynienia, wierzyciel może, zachowując roszczenie o naprawienie szkody, żądać upoważnienia przez sąd do wykonania czynności na koszt dłużnika.

§ 2. Jeżeli świadczenie polega na zaniechaniu, wierzyciel może, zachowując roszczenie o naprawienie szkody, żądać upoważnienia przez sąd do usunięcia na koszt dłużnika wszystkiego, co dłużnik wbrew zobowiązaniu uczynił.

§ 3. W wypadkach nagłych wierzyciel może, zachowując roszczenie o naprawienie szkody, wykonać bez upoważnienia sądu czynność na koszt dłużnika lub usunąć na jego koszt to, co dłużnik wbrew zobowiązaniu uczynił.”

Jak z powyższego wynika, upoważnienie do zastępczego wykonania czynności na koszt dłużnika wierzyciel może uzyskać bądź w postępowaniu rozpoznawczym, bądź też w postępowaniu egzekucyjnym, a w obu tych przypadkach orzeczenie sądu stanowić będzie umocowanie wierzyciela do wykonania czynności na koszt dłużnika i nic ponadto. Treścią wyroku, jaki zostanie wydany w wyniku uwzględnienia powództwa opartego na przepisie art. 480 K.c. będzie możliwość doprowadzenia własnym działaniem do wykonania zobowiązania. Powództwo zmierzające do uzyskania umocowania do wykonania zastępczego obejmuje roszczenie o charakterze niepieniężnym. Jak podkreśla Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 15 lipca 2004 r. (sygn. akt V CK 2/04), wierzyciel może zwrócić się do sądu o upoważnienie do wykonania czynności zastępczej na koszt dłużnika tylko w drodze osobnego powództwa.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z prawem handlowym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Rachunkowość w szkole niepublicznej prowadzonej przez stowarzyszenie

Stowarzyszenie dzierżawiące budynek od gminy jest organem prowadzącym szkołę niepubliczną. Szkoła oraz stowarzyszenie posiadają odrębne numery NIP i REGON. Dyrektor szkoły zawarł w jej imieniu umowy na media, faktury wystawiane są na dane szkoły. Czy jest to sytuacja prawidłowa, czy raczej umowy powinny być zawierane przez stowarzyszenie, a faktury refakturowane na szkołę? Czy w sytuacji prowadzenia szkoły niepublicznej przez stowarzyszenie księgowość tych jednostek powinna być prowadzona oddzielnie, a pod koniec roku dokonywana powinna być konsolidacja bilansów, czy może lepiej od razu prowadzić jedynie księgi stowarzyszenia? Na jakie dane w takim przypadku powinny być wystawiane dokumenty?

Dzień połączenia spółek według Kodeksu spółek handlowych

Planujemy połączenie w trybie łączenia się spółek przez przejęcie zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 K.s.h. z uwzględnieniem procedury uproszczonej połączenia uregulowanej w art. 516 § 6 K.s.h. oraz bez podwyższania kapitału zakładowego spółki przejmującej – zgodnie z art. 515 § 1 K.s.h., poprzez przeniesienie na spółę przejmującą całego majątku spółki przejmowanej. Znam całą procedurę przejścia, natomiast pytanie dotyczy dnia połączenia. Proszę o wyjaśnienie, co w praktyce oznacza zapis: „Za dzień połączenia spółek należy uznać dzień, w którym nastąpił wpis o połączeniu w sądzie rejestrowym”. Czy oznacza to, że dzień wpisu, np. 01.09.2018 r., jest pierwszym dniem działania już połączonych spółek, czy oznacza to, że jest to ostatni dzień działania obu spółek rozdzielnie, a pierwszym dniem działania w formie połączonej jest dzień kolejny, czyli 02.09.2018?

W jaki sposób przekazać alkohol z likwidowanego sklepu do spółki z o.o.?

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zamierza zamknąć prowadzony sklep. W jaki sposób może przekazać (sprzedać) alkohol, który posiada w swoim sklepie, innemu przedsiębiorcy, który swoją firmę prowadzi w formie spółki z o.o. Jeden i drugi przedsiębiorca posiadają koncesje na sprzedaż detaliczną alkoholu, a zakup alkoholu od sprzedawcy posiadającego wyłącznie koncesję na sprzedaż detaliczną alkoholu będzie niezgodny z art. 18.1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wobec tego czy sprzedaż lub darowizna zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawierającej również alkohol będzie stanowiła naruszenie tego przepisu? Chciałbym jeszcze dodać, że uzyskanie koncesji na sprzedaż hurtową lub skorzystanie z możliwości tzw. wyprzedaży nie wchodzi w grę. Czy wniesienie alkoholu poprzez aport do firmy kupującego będzie dobrym rozwiązaniem?

Płatny serwis internetowy dla klientów z całego świata, aspekty podatkowe

Planuję otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą z zakresu 63.12.Z. Ma być to strona lub wiele stron internetowych z płatnym dostępem do ich treści. Treść ma być tłumaczona na wiele języków i dostępna globalnie tylko dla klientów indywidualnych. Płatność ze strony klienta dokonywana byłaby tylko i wyłącznie za pomocą płatności elektronicznych typu PayPal. Na takim koncie płatniczym znajdowałaby się cała historia sprzedaży usługi dostępu do płatnej treści witryny. Także z poziomu płatności elektronicznych dokonywane byłyby zwroty pieniędzy klientowi w przypadku reklamacji. Płatności dokonywane byłyby w walutach USD, EUR i PLN. Czy będę musiał od razu zostać płatnikiem VAT i stosować rozliczenie ogólne?

Chciałbym także korzystać z usług portali internetowych, na których znajdują się oferty freelancerów. Będą to tylko usługi o charakterze elektronicznym, jak wykonanie logo, modułu programu, części strony itp. Może też być użyta usługa wirtualnych asystentów z zagranicy lub z Polski. Jak rozlicza się takie „zatrudnienie”? Na portalach tego typu można przeczytać, że usługobiorca nie rozlicza freelancera, ponieważ robi to portal. Freelancer dla usługobiorcy staje się niezależnym wykonawcą, a nie pracownikiem.

Chciałbym dowiedzieć się, jaki byłby optymalny wariant dla rejestracji firmy oraz jak prowadzić tego typu rozliczenia. Obawiam się rozliczania z urzędami skarbowymi krajów moich potencjalnych klientów, ale skoro wielu ludzi na świecie sprzedaje globalnie swoje usługi, to chyba nie trzeba tego robić.

Dystrybucja polskich produktów w Irlandii

Mieszkam w Irlandii i chciałbym rozpocząć współpracę z polską firmy. Dokładnie chodzi o dystrybucję ich produktów w Irlandii. Jaki sposób współpracy byłby najlepszy?

Zarejestrowanie działalności w mieszkaniu i jego wynajem

Kilka dni temu na mocy darowizny otrzymałem od babci lokal mieszkalny. W tymże mieszkaniu działalność gospodarczą ma zarejestrowaną mój ojciec (zameldowany w innym miejscu). Jest to firma internetowa niezajmująca w tym mieszkaniu żadnego m2 i aktualnie nieświadcząca zupełnie żadnych usług. Czy w tym przypadku jest konieczna umowa między mną a ojcem (jeśli tak, to jakiego typu)? Jakich jeszcze formalności powinienem dopełnić? Czy z tego tytułu muszę odprowadzać jakieś podatki? Dodam, iż z racji że firma ojca działa wirtualnie (a dodatkowo nie podejmuje teraz żadnych działań gospodarczych jak wspomniałem), całe mieszkanie zamierzam wynajmować najemcom spoza rodziny (w celach mieszkalnych w żaden sposób niezwiązanych z działalnością gospodarczą). Sam również nie jestem w nim zameldowany i nie będę mieszkał.



Zapytaj prawnika

Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »

0.017202138900757 sek.