Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z działalnością gospodarczą? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Problemy z terminowością spłat rat leasingowych

Kamil Wasilewski • Opublikowane: 2016-09-19

Od niecałych dwóch lat prowadzę działalność gospodarczą. Na potrzeby działalności wziąłem w leasing samochód. Po około roku czasu zaczęły się problemy finansowe. Aktualnie mam duży problem z wypłacalnością i wczoraj zawiesiłem działalność. Zalegam już z jedną ratą leasingową, a termin zapłaty drugiej już się zbliża. Co zrobić z tym leasingiem?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Z reguły firmy leasingowe są przygotowane na problemy z terminowością spłat rat leasingowych przez leasingobiorców i często starają się pomóc przedsiębiorcy w wypracowaniu optymalnego rozwiązania. Najważniejsze jest zawiadomienie leasingodawcy przez klienta o sytuacji w jego firmie.

Kluczem do wyjścia z trudnej sytuacji jest jak najwcześniejsze informowanie firmy leasingowej o możliwości chwilowych problemów. Warto podkreślić, że leasingodawca powinien wiedzieć o potencjalnych przestojach w spłatach jak najwcześniej, nie tylko, gdy faktycznie one nastąpią. Instytucjom finansującym zależy bowiem na tym, aby rozpocząć negocjacje z klientem i wypracować takie rozwiązania, które pomogą utrzymać umowę.

A możliwych rozwiązań jest kilka. Najbardziej oczywistym jest zawieszenie spłaty rat leasingowych na pewien czas, np. na miesiąc lub dwa. Leasingobiorca może zwrócić się do finansującej umowę firmy, aby ta, ze względu na okresowy brak płynności finansowej, zawiesiła spłacanie rat. Firma leasingowa oceni wtedy obecną i przyszłą sytuację przedsiębiorstwa i, jeśli wnioski będą obiecujące, zaproponuje okres karencji. Z reguły w takim przypadku potrzebne będzie dodatkowe zabezpieczenie ze strony leasingobiorcy.

Innym, często stosowanym rozwiązaniem jest wydłużenie czasu spłaty zobowiązania. To korzystne dla tych firm, których kłopoty finansowe nie są znaczące. Dzięki wydłużeniu terminu spłaty miesięczna rata leasingowa będzie niższa, co może pozwolić firmie spłacić ją według założonego harmonogramu. Gdy to nie wystarczy, warto porozmawiać z firmą leasingową o przygotowaniu indywidualnego harmonogramu spłaty rat, dostosowanego np. do wahań przychodów firmy w różnych okresach roku.

Gdy mimo wcześniej zaproponowanych rozwiązań leasingobiorcy nie stać na dalszą spłatę rat lub w ogóle nie chce z nich skorzystać, ma do dyspozycji dwa rozwiązania.

Jedno, mniej przyjazne, polega na poddaniu się windykacji. Przedmiot leasingu zostaje wówczas odebrany przez firmę leasingową, a klient zostaje obciążony pozostałymi do uregulowania ratami i kosztami windykacji.

Koszty te można skompensować po sprzedaży przedmiotu umowy przez firmę leasingową. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży pokrywają wówczas pozostałe należności względem leasingodawcy.

Drugim, bardziej przyjaznym rozwiązaniem, jest wskazanie przez leasingobiorcę firmy, która zechce przejąć zobowiązania z tytułu umowy. To rozwiązanie jest wygodniejsze o tyle, że nie pojawiają się kolejne płatności leasingowe, koszty związane z wypowiedzeniem umowy leasingu, a co za tym idzie – koszty windykacji. Dotychczasowy leasingobiorca płaci tylko za cesję umowy leasingu, pod warunkiem, że wszelkie należności z jego strony wobec firmy finansującej zostaną wcześniej uregulowane. Pozostałe zobowiązania do spłaty z tytułu umowy leasingu zostają przejęte przez nowego korzystającego.

Przed przeniesieniem umowy przyszły leasingobiorca podlega pełnej ocenie zdolności kredytowej przez firmę leasingową. Na tej podstawie finansujący decyduje, czy jest możliwość zmiany korzystającego ze środka trwałego.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>


Podobne materiały

Przekazanie stacji kontroli pojazdów

Prowadzę stację kontroli pojazdów, jestem jej właścicielem. Ze względu na stan zdrowia chciałabym stację przekazać dwom córkom. Od czego zacząć? Czy...

 

Wynajem mieszkania bez zmiany sposobu jego użytkowania

Od kilku lat wynajmuję mieszkanie firmie na działalność biurową. Odprowadzam podatki (ryczałt 8,5%), ale nie zmieniłam sposobu użytkowania mieszkania. Czy...

 

Budowa domu na sprzedaż, aspekty podatkowe

Chciałbym wspólnie z bratem zbudować dom w celu sprzedaży. Zastanawiam się, czy korzystniejsze jest założenie spółki z o.o. (jako...

 

Zakup kilku rowerów i otwarcie wypożyczalni

Chciałbym kupić kilka rowerów i je wynajmować. Czy muszę zakładać działalność gospodarczą? Czy istnieje inna możliwość legalnego wynajmu?

 

Likwidacja działalności gospodarczej po latach

Przed 8 laty prowadziłem firmę – sklep. Po niecałym roku byłem zmuszony go zamknąć, bo przynosił tylko straty. Niestety zamiast załatwić wszystkie...

 

Czy można założyć firmę będąc na zwolnieniu lekarskim?

Pracuję na umowę o pracę, obecnie jestem na zwolnieniu chorobowym. Nie wiem jeszcze, kiedy wrócę do pracy. Chciałbym założyć działalność...

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy
wizytówka Zadaj pytanie »