Kategoria: Spółka z o.o.

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem ze spółką z o.o.? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Likwidacja funduszu mieszkaniowego w spółce z o.o.

Autor: Bogusław Nowakowski • Opublikowane: 2018-02-26

Spółka z o.o. przejęła w 2008 r. (w ramach zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa) zakładowy fundusz mieszkaniowy. Fundusz funkcjonował: obsługiwał pożyczki mieszkaniowe (wypłacał, przyjmował spłaty, posiadał wyodrębniony rachunek). Obecnie planowana jest transakcja zmiany udziałowców spółki, w związku z tym załoga spółki wystąpiła z pomysłem (zaakceptowanym przez prezesa), aby przed tą zmianą dokonać likwidacji funduszu (spółka zatrudnia od lat poniżej 20 pracowników). W jaki sposób dokonać likwidacji ZFM (jakie dokumenty, uchwały, regulaminy powinny tutaj wystąpić? Środki, które pozostały na koncie ZFM, załoga chciałaby podzielić między pracowników (członków funduszu). W jaki sposób to zrobić i jakie wystąpią skutki podatkowe, „zusowskie”?

»Wybrane opinie klientów

Wyczerpująca odpowiedź. Przytoczono stosowne paragrafy, całość dała mi jasny pogląd na całą sprawę.
Janina, 60 lat, mgr filologii polskiej
Bardzo dziękuję, opinia była wyczerpująca i odpowiadała na moje pytanie.
Bogna
Bardzo się cieszę, że skorzystałam z Państwa usług. Moja świadomość prawna wzrosła i poczułam się pewniej w rozmowach i podejmowanych decyzjach. Oczywiście mój problem jest już rozwiązany z korzyścią dla mnie. Bardzo serdecznie dziękuję za wyczerpującą odpowiedź na mój problem. Chętnie Państwa polecam innym.
Janka, optyk, 58 lat
Zanim trafiłam na ten portal, swoje pytanie przesłałam na inny portal, gdzie czekałam trzy dni na odpowiedź, by dowiedzieć się, że nie mają czasu odpowiedzieć na moje pytanie. Tu odpowiedź z wyceną przyszła w ciągu 15 min., a odpowiedź prawnika na moje pytanie w ciągu mniej niż 24 h mimo dnia wolnego od pracy. Jestem pod wrażeniem! Możliwość zadawania pytań dodatkowych jest bezcenna. Oceniam na piątkę z plusem!
Mariola
Profesjonalna porada prawna. Odpowiedzi na zadane pytania udzielone są rzeczowo i w zrozumiałym języku.
Witold
Współpraca w zakresie udzielonej porady w pełni zaspokoiła moje odczekiwania. Szybko, merytorycznie z możliwością wyjaśnienia wątpliwości i dopytania o wyjaśnienia w przypadku pojawienia się zawiłości czy wątpliwości natury prawnej. Andrzej
Andrzej
Dzień dobry.Jestem bardzo zadowolony zarówno z funkcjonowania portalu jak i z fachowej i rzeczowej porady udzielonej przez Państwa, a konkretnie przez Panią Wiolettę Dyl.Serdecznie pozdrawiamŁukasz Kunecki
Łukasz
Pani Mecenas Joanna Korzeniewska w sposób szybiki i profesjonalny rozwiała moje wątpliwości na temat mnie nurtujący. 
Grzegorz
Pani mecenas bardzo przejrzyście i obszernie wytłumaczyła całość zagadnień związanych z implementacją rozporządzenia RODO w gabinecie. Teraz nie mam już wątpliwości co i jak zrobić by nie narazić się na kosztowne zaniedbania proceduralne.
Grzegorz, 40 lat, lekarz
Dziękuję za odpowiedź. Jestem zadowolona i spokojniejsza i tak uczyniłam jak Pani sugerowała… Na razie 5.
Barbara, emerytka, 70 lat
Fachowe i cenne porady. Polecam serdecznie.
Małgorzata, 33 lata
Szybko, konkretnie i szczegółowo. Uświadomiłem sobie fakty i należna kolejność działania. Na pewno wrócę w potrzebie mniejszej lub ,\" grubszego kalibru\" 
Wojciech, policjant, 38 lat
Dziękuje za opinie jest b. dobra a przede wszystkim wyczerpująca temat i problem z nim związany. Oczywiście jest terminowa za co dziękuje jeszcze raz .
Grażyna, 50+
Prawnik, z którym kontaktowałam się bardzo starał się udzielić mi informacji na wszelkie zapytania i moje wątpliwości, przedstawiał punkty, gdzie występują odpowiednie zapisy prawne (co jest raczej ważne). Odpowiedzi przychodziły zawsze w ciągu jednej doby, niezwykle korzystne jest to, że można zadawać kolejne pytania dotyczące sprawy, nawet przez kilka tygodni. Usługa prawna na wysokim poziomie, w tej formie (elektronicznej) można zachować swoją anonimowość, usługa jak najbardziej była warta swojej ceny.
Renata
Polecam wszystkim eporady24.pl Profesjonalna szybka odpowiedz
Nina
Opinię do swojej sprawy otrzymałam bardzo szybko. Odpowiedź rzeczowa, kompletna, wyjaśniła problem. Uzasadniona obowiązującymi przepisami.
Wacława
Odpowiedz w pełni wyczerpująca. 
Anna
Dziękuję za odpowiedź tylko jedna mała uwaga pisałam że wspólnik wie o moim stanowisku tylko go nie respektuje i dalej nie wiem czy pozostaje już tylko droga sądowa czy są jeszcze jakieś rozwiązania. Barbara
Barbara
Odpowiedzi były jasne i zrozumiałe z przytoczonym orzecznictwem. Nie na wszystkie szczegółowe elementy pytań do możliwości otrzymałam odpowiedź, chociaż ponawiałam te kwestie w pytaniach dodatkowych na które Pani prawnik nie odpowiedziała i się do nich nie odniosła.
Jolanta, specjalista, 56 lat
Szanowna Pani,serdecznie dziękuję za konkretną, szybką i wyczerpującą odpowiedź na nurtujące mnie pytanie. Z wyrazami szacunku Anna Rzemieniec
Anna
Dzień dobry. Pomimo, iż odpowiedź nie pozwala na pozytywne rozwiązanie mojej sprawy, dziękuję za zwięzłą i błyskawiczną odpowiedź oraz rzeczowe, z podaniem aktów prawnych, wyjaśnienie. Moja ocena odpowiedzi jest najwyższa i zamierzam, w przypadku zaistnienia potrzeby, ponownie skorzystać z usług serwisu. 
Sławomir, emeryt, 69 lat
Dziękuję za miłą, profesjonalną i rzeczową odpowiedź na zadane pytanie
Andrzej, 52 lata
Łatwość w dostępie do informacji, możliwość zadania dowolnego pytania, szybka porada
Jan, elektronik handlowiec
Jestem zadowolona z Waszych usług a zwłaszcza z szybkości udzielanych odpowiedzi. Wyjaśnienia są wyczerpujące w temacie, a nawet jeśli nie do końca odpowiedź zadowala klienta, to zawsze można później dopytać o szczegóły i to jest również bardzo duży atut Waszej firmy.
Maria
Bardzo przejrzyście wyjaśniona kwestia która mnie nurtowała. Przystępnym językiem, szybko, sprawnie. Tym bardziej, że pytanie zadałem przez weekend. Polecam wszystkim porady prawne z tej strony. Jeśli kiedyś będę potrzebował porady prawnej, na pewno wrócę.
Paweł, mikro przedsiębiorca, 35 lat
Odpowiedź jaką otrzymałam była konkretna i bardzo pomocna. Z jej pomocą rozwiązałam dręczący mnie od wielu miesięcy problem. Na pewno skorzystam z pomocy ,jeśli będzie mi potrzebna, ponieważ profesjonaliści zdejmą ze mnie zbędny ciężar w kilka dni-tak ,jak to się wydarzyło teraz. 
Grażyna, ekonomistka, 57 lat
Pan Marek Gola prawnik serwisu odpowiedział bardzo precyzyjnie na wszystkie moje pytania. Był bardzo pomocny w wyjaśnieniu dodatkowych, niejasnych dla mnie metod postępowania w sprawie. Polecam, porady są na wysokim poziomie i bardzo zrozumiale przedstawione. Ważna dla mnie była również dobra komunikacja z prawnikiem i szybkość reakcji na moje pytania. Oraz wysoka kultura osobista. 
Mariola, kustosz bibliotekarz
Jestem bardzo zadowolona z odpowiedzi . Dziękuję
Renata, 39 lat
Profesjonalny serwis, strona przejrzysta, prosta w obsłudze, bez zbędnych udziwnień, czyli łatwo, tanio, szybko (nawet w niedziele). Odpowiedź ucięła wszelkie spekulacje rodzinne. Dziękuję. Na pewno będąc w potrzebie skorzystam z serwisu ponownie.
Andrzej
Samodzielnie usiłowałem zdobyć potrzebne mi informacje. Sporo zdobyłem lecz nie do końca. Zabrakło mi jakiejś spójności w tej wiedzy, którą zdobyłem. tak zwany martwy punkt. Zdecydowałem się na poradę fachowca aby posklejał to w całość - no i posklejał. Odpowiedzi wyczerpujące i zbyt bogate w język prawniczy. Często trzeba się bardzo zastanawiać nad właściwą interpretacją tego co się czyta - chodzi o treść ustaw itp. Dlatego zwróciłem się z wątpliwościami do Państwa . Ostatecznie jestem usatysfakcjonowany pomocą prawną, ponieważ - uzyskałem to co chciałem. 
Sławomir, 58 lat

Liczba 20 (pracowników w przeliczeniu na pełne etaty) ma znaczenie przy ustalaniu obowiązku tworzenia funduszu na wniosek organizacji związkowej. Natomiast przy likwidacji ma znaczenie liczba 50 (pracowników w przeliczeniu na pełne etaty).

Jeżeli w przejętym przedsiębiorstwie funkcjonowała instytucja nazywana funduszem mieszkaniowym, to w roku 2008 działała ona w oparciu o ustawę z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Natomiast do 31 grudnia 1993 r. działała ona na podstawie ustawy z dnia 24 października 1986 r. o zakładowych funduszach socjalnym i mieszkaniowym w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

Na mocy art. 21 ustawy z 1994 r. – niewykorzystane środki zakładowego funduszu socjalnego i zakładowego funduszu mieszkaniowego przeszły na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w rozumieniu tejże ustawy. W efekcie od 1 stycznia 1994 r. nie ma obowiązku tworzenia odrębnie funduszu socjalnego i zakładowego funduszu mieszkaniowego. Świadczenia, jakie obejmował fundusz socjalny, były i są nadal, ale w ramach jednolitego funduszu socjalnego.

Aktualnie w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie ma potrzeby wydzielania funduszu mieszkaniowego i funduszu socjalnego. Podział na „podfundusze” jest dopuszczalny i występuje w praktyce, ale nie jest to obowiązkowe.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Zatem odpowiedź na pytanie znajduje się w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. A stanowi ona:

Art. 3. 1. Fundusz tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

1a. (uchylony)

1b. (uchylony)

1c. Pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, tworzą Fundusz na wniosek zakładowej organizacji związkowej.

3. Pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć Fundusz do wysokości i na zasadach określonych w art. 5 lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe, o którym mowa w ust. 4-6.

3a. Pracodawcy, o których mowa w ust. 3, nieobjęci układem zbiorowym pracy oraz niezobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania, informacje w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego przekazują pracownikom w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

3b. U pracodawców, o których mowa w ust. 3, zatrudniających co najmniej 50 pracowników, objętych układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w układzie zbiorowym pracy. Jeżeli u takich pracodawców pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w regulaminie wynagradzania; art. 4 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 4. 1. U pracodawców, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 1c, układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz; może również postanawiać, że Fundusz nie będzie tworzony.

2. U pracodawców określonych w art. 3 ust. 1 i 1c, których pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawach, o których mowa w ust. 1, może zawierać regulamin wynagradzania.

3. Jeżeli u pracodawcy, o którym mowa w ust. 2, nie działa zakładowa organizacja związkowa, postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie wysokości odpisu na Fundusz lub nietworzenia Funduszu wymagają uzgodnienia z pracownikiem, o którym mowa w art. 8 ust. 2.”

Pani wskazuje, że w zakładzie od lat jest zatrudnionych mniej niż 20 pracowników. Oznacza to, że wskazana spółka jako pracodawca nie ma obowiązku tworzenia z urzędu zakładowego funduszu socjalnego (w tym mieszkaniowego), a także nie ma obowiązku tworzenia tego funduszu na wniosek zakładowej organizacji związkowej. Tylko z uwagi na przejecie środków funduszu funkcjonował on nadal.

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W razie zmiany pracodawcy na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy następuje przejęcie przez nowego pracodawcę wszystkich, zarówno majątkowych, jak i niemajątkowych praw oraz obowiązków wynikających z istniejących stosunków pracy (uzasadnienie uchwały SN z 7 lipca 2000 r., III ZP 16/00).

Środki należące do zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stanowią element majątku pracodawcy, ale dysponowanie środkami tego funduszu przez pracodawcę podlega ograniczeniu. Ponadto środki tego funduszu lokowane są na odrębnym rachunku bankowym pracodawcy.

Skutki przejęcia zakładu pracy lub jego części dla środków zgromadzonych w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych określa art. 7 ust. 3-3d ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Przepisy te przewidują, że w razie przejścia zakładu pracy w trybie art. 231 K.p. na pracodawcę , który nie jest zobowiązany do tworzenia funduszu, pracodawca ten przejmuje środki, należności i zobowiązania funduszu pracodawcy przekazującego. Środki te powinny być przez nowego pracodawcę gromadzone na odrębnym rachunku bankowym lub wydzielonym subkoncie. Nadwyżka przejętych aktywów nie jest przy tym traktowana jako przychód tego pracodawcy. Istotne jest także, że nadwyżka ta może być wydatkowana przez pracodawcę tylko na takich samych zasadach, jak środki z funduszu, co określa art. 8 ustawy.

Pracodawca i zakładowa organizacja związkowa (lub przedstawiciel pracowników) mogą zdecydować o dalszym stosowaniu regulaminu wydatkowania środków z funduszu socjalnego, który obowiązywał u poprzedniego pracodawcy.

W tym samym trybie pracodawca może zdecydować o tym, że funduszu nie tworzy, a środki przejęte będą wydatkowane bezzwrotnie na rzecz pracowników.

W Pani zakładzie zapewne nie ma układu zbiorowego pracy. Prawdopodobnie nie działa organizacja związkowa. Ale być może funkcjonuje regulamin wynagradzania.

Spóła z o.o. jako pracodawca może zlikwidować funkcjonujący u niego ZFŚS. Natomiast sposób przeprowadzenia likwidacji funduszu uzależniony jest od stanu załogi na dzień 1 stycznia danego roku.

W opisie określony jest stan faktyczny zatrudnienia, nie wynika z niego natomiast liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, a od tego uzależnione będą działania pracodawcy zmierzające do likwidacji ZFŚS.

Przyjmę, że te 20 osób to w przeliczeniu na pełne etaty także mniej niż 20 etatów.

Pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty postanowienie o likwidacji ZFŚS wprowadzają do obowiązującego u nich układu zbiorowego pracy albo regulaminu wynagradzania (gdy nie są objęci układem zbiorowym).

Zmiana regulaminu pracy wymaga uzgodnienia ze związkami zawodowymi, a jeżeli ich nie ma, to uzgodnień takich należy dokonać z pracownikiem wybranym przez załogę w celu reprezentowania jej interesów. Zmiany w regulaminie wchodzą w życie w ciągu dwóch tygodni od podania ich do wiadomości załodze w sposób przyjęty w danym zakładzie.

Należy pamiętać, że regulamin wynagradzania mają obowiązek wprowadzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników, którzy nie są objęci układem zbiorowym pracy, a w tym przypadku mowa jest o faktycznym zatrudnieniu – bez przeliczania stanu załogi na pełne etaty.

O ile jest regulamin wynagradzania – należy dokonać jego zmian w uzgodnieniu ze związkami, a jeśli ich nie ma – z pracownikiem wyznaczonym przez załogę.

Po dwóch tygodniach od ogłoszenia zmian wchodzą one w życie.

Fundusz socjalny (mieszkaniowy) formalnie przestaje istnieć. Pozostają jednak jego środki. Poprzez odpowiednie zapisy w regulaminie wynagradzania można przeprowadzić likwidację ZFŚS na jeden rok, jak i na czas dłuższy (kilkuletni), a nawet bezterminowo.

Gdy spółka nie ma regulaminu wynagradzania (nie jest zobowiązana do jego ustalenia) pracodawcy wystarczy, że poinformuje pracowników o likwidacji funduszu.

Jednakże taka informacja musi być przekazana w odpowiednim terminie. A jest nim koniec stycznia danego roku kalendarzowego. Informacje przekazuje się w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Wskazane jest ze względów dowodowych, aby informacja ta miała formę pisemną.

Pisemna informacja o likwidacji funduszu (przy mniej niż 50 pracownikach), dotyczy tylko danego roku kalendarzowego, a więc musi być ona corocznie powtarzana. Wynika to z faktu, że pracodawcy zatrudniający mniej niż 50 pracownik nieobjęci układem zbiorowym pracy oraz niezobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania, informacje w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego przekazują pracownikom w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Środki pozostałe po zlikwidowanym funduszu muszą być wykorzystane na działalność socjalną w rozumieniu ustawy o ZFŚS.

Przepisy nie regulują tego zagadnienia wprost, nie mniej – z uwagi na charakter ZFŚS – przyjmuje się, że środki znajdujące się na wyodrębnionym koncie funduszu socjalnego muszą być wykorzystane na cele, do jakich fundusz ten został powołany. Z art. 1 ust. 1 ustawy o ZFŚS wynika zaś, że ZFŚS przeznaczony jest na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z jego środków, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.

Tak więc, mimo formalnej likwidacji funduszu socjalnego, środki pozostałe na jego koncie powinny być nadal wykorzystywane na dotychczasowych zasadach. Oznacza to, że faktyczna likwidacja ZFŚS nastąpi dopiero z dniem ich pełnego wyczerpania (przy świadczeniach niezwrotnych).

Jeżeli środki zostaną podzielone między pracowników, oznacza to, że nie zostaną przyznane pracownikom i nie będą miały charakteru świadczeń z tego funduszu – zatem podlegają opodatkowaniu i oskładkowaniu ZUS na zasadach ogólnych jako dochód pracownika.

Opis sprawy z marca 2017 r.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem ze spółką z o.o.? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Wyjście wspólnika ze spółki z o.o.

Wspólnik postanowił wycofać się ze spółki z o.o., w której nasze udziały wynoszą po 50%. Szukam rozwiązania, które pozwoli mi zachować jak najwięcej władzy w kierowaniu firmą. Niestety, nie mam środków, aby odkupić od niego te 50%.

Wspólnik zaproponował przekształcenie spółki w spółkę akcyjną i takie skonstruowanie umowy, aby moje udziały, oparte częściowo na akcjach uprzywilejowanych, objęły 70% decyzyjności mimo 50% wartości. To miałoby zapewnić mi pełną kontrolę nad działalnością przyszłej SA. Czy rzeczywiście to dobre rozwiązanie? A może wskażą mi państwo alternatywne sposoby wyjścia wspólnika ze spółki z o.o., które również doprowadziłyby do oczekiwanego przeze mnie rezultatu.

Rezygnacja z założenia spółki z o.o.

Wraz ze znajomym podjęliśmy decyzję o założeniu sp.z o.o w Polsce. Ja mieszkam od 7 lat w Niemczech, udzieliłam więc pełnomocnictw wspólnikowi (prezesowi). Podpisałam umowę spółki. Podobno jeszcze nie doszło do rejestracji, a już otrzymałam notatkę o rezygnacji z funkcji prezesa. Nie jestem w stanie osobiście stawić się w kraju w tym roku, co było zarządowi wiadome. Myślę więc o rezygnacji z otwarcia spółki, czy mogę do tego zobowiązać prezesa?

Niezłożenie bilansu rocznego przez spółkę z o.o. do urzędu skarbowego

Spółka z o.o. nie zrobiła badania bilansu rocznego za 2016 i nie złożyła do urzędu skarbowego. Otrzymała pismo z US proszące o wyjaśnienie nieprzekazania sprawozdania. Co odpowiedzieć US i jak naprawić błąd?

Wynagrodzenie stałe i procent od sprzedaży dla prezesa zarządu spółki z o.o.

Czy w spółce z o.o., gdzie jest dwóch udziałowców (75% i 25% udziałów), drugi z udziałowców może zostać powołany na prezesa zarządu z wynagrodzeniem ryczałtowym miesięcznym oraz premią procentową od wartości sprzedanych produktów w skali miesiąca? Jeśli nie, to jak najprościej wynagrodzić prezesa w ten sposób, czyli stały ryczałt + procent od sprzedaż? Chyba że procent od sprzedaży będzie traktowany jak obejście dywidendy i nie można go w ogóle zastosować. Czy gdyby ta druga osoba (25% udziału) była powołana na prokurenta (udziałowiec 75% jest prezesem bez wynagrodzenia), to tego typu wynagradzanie byłoby w porządku?

Połączenie spółek - jak to najlepiej zrobić?

Posiadamy dwie spółki – spółkę cywilną i spółkę z o.o. Chcemy je połączyć i dlatego obecnie przekształcamy spółkę cywilną w jawną, aby w następnym kroku przeprowadzić połączenie spółek. Jak to najlepiej zrobić ze względów podatkowych? Chcielibyśmy pozostać na księdze przychodów i rozchodów.

Wybór członka rady nadzorczej spółki z o.o.

Mam pytanie odnośnie wyboru członka rady nadzorczej. Jest spółka z o.o. (spółka pracownicza, w której pracownicy i zarząd mają udziały), która posiada dwuosobowy zarząd i trzyosobową radę nadzorczą. Jeden z członków rady nadzorczej złożył rezygnację. Czy w wyborze nowego członka rady mogą brać udział członkowie zarządu? Przecież to jest organ, który go kontroluje, więc zarząd będzie wybierał osobę najbardziej im sprzyjającą.

Czy US może zgłosić wniosek o upadłość spółki?

Jestem księgową w spółce z o.o. Kondycja spółki jest bardzo zła. Dwa lata temu wystąpiły przesłanki do ogłoszenia upadłości. Obecnie tracimy płynność finansową. Czy US może zgłosić wniosek o upadłość spółki? Jeśli tak, to czy lepiej samej zgłaszać upadłość, czy poczekać, aż US to zrobi?



Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »

0.078603029251099 sek.