Kategoria: Inne

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z prawem handlowym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Kontrola spółki przez burmistrza

Autor: Katarzyna Siwiec • Opublikowane: 2019-01-23

Jestem prezesem spółki z o.o., gdzie wspólnik to w 100% gmina. Burmistrz na spotkaniu poinformował mnie, że rozpoczyna kontrolę natychmiast w spółce i osoby przybyłe to komisja. Wszyscy niezwłocznie poszli ze mną do spółki. Skarbnik gminy przygotowała protokół i zabrali wszystkie dokumenty zakupu, sprzedaży, raporty kasowe, wyciągi bankowe, listy płac, umowy i rozliczenia cywilnoprawne, akta osobowe wszystkich pracowników, nieznany mi informatyk zgrał oprogramowanie księgowe i kadrowe. Po 4 dniach na moje zapytanie mailowe burmistrz odpowiedział, że jest to przeglądanie ksiąg, a nie kontrola, w kolejnym tygodniu na posiedzeniu rady nadzorczej sekretarz gminy przedstawił kopię zarządzenia burmistrza o przeglądaniu dokumentacji spółki i dodał, że nie chciałam go przyjąć w owym dniu. Czy takie sytuacje są zgodne z prawem?

Katarzyna Siwiec

»Wybrane opinie klientów

Szybka, rzetelna odpowiedź. Przekazana w zrozumiały sposób. Polecam:)))))
Magdalena, 37 lat, Historyk kultury
Witam Serdecznie! Team ePorady24 z całego mojego serca i z czystym sumieniem baaadzo POLECAM :)! Wszystkim tym w życiu których (tak jak u mnie) z dnia na dzień pojawily sie problemy prawne i którzy potrzebują błyskawicznej i wyczerpującej porady prawnej, także tym którzy tak jak ja mieszkają za granica i tak jak ja nie posiadają polskiego konta, ani polskiej waluty (bardzo pozytywny przelicznik walut!), wszystkim tym którzy zastanawiają się, czy ta firma jest aby wiarygodna (?) powiem: TAK - jak najbardziej :) - sama się o tym bardzo pozytywnie przekonałam. Tu znajdziecie gwarantowana: szybkość światła :), wyczerpujące odpowiedzi z różnych dziedzin prawa (także jeśli macie problemy z wypełnieniem formularzy - tez: nie ma problemu :) a przede wszystkim UCZCIWOSC!!!! Firmie ePorady24 bardzo serdecznie dziękuje i pozdrawiam! Bede Was wszystkim polecać :)! 
Agata, inż. projektowania terenów zieleni, 39 lat
Bardzo dziękuję za udzielenie porady prawnej. Z usługi korzystałam po raz pierwszy i nigdy nie myślałam, że można tak uczciwie podejść do problemu osoby, której się nie zna i nie ma z nią bezpośredniego kontaktu. Na moje pytania otrzymałam odpowiedzi wyczerpujące mimo, że mój problem nie zakończył się pozytywnie dla mnie.Dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam
Bogusława
Bardzo fachowa obsługa. Otrzymałem wyczerpujące odpowiedzi na moje pytania. Bardzo przydatna jest opcja zadawania pytań dodatkowych - dzięki doprecyzowaniu pytań prawnik mógł doprecyzować swoje odpowiedzi, co finalnie rozwiązało mój problem. 
Łukasz, 33 lata
Szybka wycena i rzetelna odpowiedź . Jeśli ktoś nie ma czasu umawiać się z doradcami to szczerze polecam ten serwis, niedziela, godz 22 - otrzymuję szybkie odpowiedzi- BRAWO.
Dariusz, 33 lata
Uzyskałem konkretną odpowiedź na konkretne pytanie, bez owijania i niedopowiedzeń.
Grzegorz
Odpowiedź na postawione pytanie była kompleksowa, w odniesieniu do odpowiednich przepisów KC. Prawnik odpowiadał na kolejne pytania praktycznie w dniu kolejnym - udostępniając z własnej inicjatywy - wzory gotowych pism procesowych. Prawnik wskazał na alternatywne drogi dalszego postępowania, uwzględniając również instytucje mogące prowadzić sprawę w drodze postępowania administracyjnego, najkorzystniejszej z punktu widzenia konsumenta. Przedstawiona analiza poza krokami procesowymi wskazywała na szanse i zagrożenia związane z dochodzeniem odszkodowania przy sporach transgranicznych, gdzie tak naprawdę siedziba usługodawcy ( linia lotnicza ) leży w rajach podatkowych nie podlegających polskiej jurysdykcji. 
Arkadiusz
Po raz Małgorzata 3 skorzystała z porady! Tak samo jak za dwoma poprzednimi razami otrzymałam odpowiedź jasną i klarowną. 
Małgorzata, zarządca nieruchomości, 71 lat
Bardzo dziękuje za wyczerpującą opinię i odpowiedź. Bardzo zadowolony jestem z Państwa usługi. Bardzo dziękuję.
Michał, 68 lat, rzeczoznawca majątkowy
Profesjonalna i rzetelna pomoc prawna uzyskana w krótkim czasie za pośrednictwem Internetu. Bardzo dziękuję za udzielenie pomocy w zgłoszonej sprawie.
Paulina
Bardzo przyzwoity serwis. Szybki, profesjonalny i w dostepnej cenie. Moge polecic bez zadnych zastrzezen.
Hanna
Bardzo konkretne szczegółowe odpowiedzi na każde pytania i ogólne i dodatkowe. Jestem bardzo zadowolona. Cena też uważam uczciwa. 
Gabriela
Eporady24 to - fachowcy z górnej półki, posiadający umiejętność , w oparciu o posiadaną rzetelną wiedzę , prowadzenia pytającego krok po kroku przez zawiłości prawa , udzielający w pełni wyczerpujących informacji w temacie - ekspresowa opcja odpowiedzi -możliwość zadawania pytań dodatkowych, celem zaspokojenia swoich zawirowań myślowych.
Anna, biolog, 63 lata
Opinia przydatna. Upewniłam się, że mam rację.
Renata
Bardzo dziękuję za szybkie i w pełni profesjonalne załatwienie mojej zagmatwanej sprawy. Po wcześniejszych nie najlepszych doświadczeniach z prawnikami, ePorady24, to był strzał w dziesiątkę. Polecam ePorady24 wszystkim potrzebującym porad prawnych. Profesjonalizm, dobra cena, terminowość, możliwość zadawania dodatkowych pytań to jest to czego oczekuje klient. Szczególnie dziękuję Panu Mecenasowi Michałowi Soćko za zajęcie się moją sprawą i sporządzenie pisma procesowego. W miarę potrzeb będę wracać. 
 
Krystyna, były pracownik biurowy, 66 lat
Moja opinia o współpracy z Porady prawne - ePorady24.pl: ? jasny, czytelny sposób wyjaśniania kwestii prawnych, dostosowany do wiedzy odbiorcy ? wiedza w zakresie prowadzonej sprawy bardzo rozległa, wykraczająca poza podstawowe kwestie prawne ? bieżący, stały kontakt mejlowy, ? zaangażowanie na bardzo wysokim poziomie, pilnowanie terminów, dokumentów. Wyczerpująca opinia z przytoczeniem przepisów prawa, przekazana w sposób zrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego - super szybko, znacznie taniej -aniżeli u prawnika w kancelarii prawnej obok. 
Grażyna, księgowa, 61 lat
Jestem mocno zobowiązany za merytoryczne ustosunkowanie się do moich zadawanych pytań , a poradę prawną oceniam wysoko za co serdecznie dziękuję.
Stefan
Wyczerpująca odpowiedź. Przytoczono stosowne paragrafy, całość dała mi jasny pogląd na całą sprawę.
Janina, 60 lat, mgr filologii polskiej
Bardzo dziękuję, opinia była wyczerpująca i odpowiadała na moje pytanie.
Bogna
Bardzo się cieszę, że skorzystałam z Państwa usług. Moja świadomość prawna wzrosła i poczułam się pewniej w rozmowach i podejmowanych decyzjach. Oczywiście mój problem jest już rozwiązany z korzyścią dla mnie. Bardzo serdecznie dziękuję za wyczerpującą odpowiedź na mój problem. Chętnie Państwa polecam innym.
Janka, optyk, 58 lat
Zanim trafiłam na ten portal, swoje pytanie przesłałam na inny portal, gdzie czekałam trzy dni na odpowiedź, by dowiedzieć się, że nie mają czasu odpowiedzieć na moje pytanie. Tu odpowiedź z wyceną przyszła w ciągu 15 min., a odpowiedź prawnika na moje pytanie w ciągu mniej niż 24 h mimo dnia wolnego od pracy. Jestem pod wrażeniem! Możliwość zadawania pytań dodatkowych jest bezcenna. Oceniam na piątkę z plusem!
Mariola
Profesjonalna porada prawna. Odpowiedzi na zadane pytania udzielone są rzeczowo i w zrozumiałym języku.
Witold
Współpraca w zakresie udzielonej porady w pełni zaspokoiła moje odczekiwania. Szybko, merytorycznie z możliwością wyjaśnienia wątpliwości i dopytania o wyjaśnienia w przypadku pojawienia się zawiłości czy wątpliwości natury prawnej. Andrzej
Andrzej
Dzień dobry.Jestem bardzo zadowolony zarówno z funkcjonowania portalu jak i z fachowej i rzeczowej porady udzielonej przez Państwa, a konkretnie przez Panią Wiolettę Dyl.Serdecznie pozdrawiamŁukasz Kunecki
Łukasz
Pani Mecenas Joanna Korzeniewska w sposób szybiki i profesjonalny rozwiała moje wątpliwości na temat mnie nurtujący. 
Grzegorz
Pani mecenas bardzo przejrzyście i obszernie wytłumaczyła całość zagadnień związanych z implementacją rozporządzenia RODO w gabinecie. Teraz nie mam już wątpliwości co i jak zrobić by nie narazić się na kosztowne zaniedbania proceduralne.
Grzegorz, 40 lat, lekarz
Dziękuję za odpowiedź. Jestem zadowolona i spokojniejsza i tak uczyniłam jak Pani sugerowała… Na razie 5.
Barbara, emerytka, 70 lat
Fachowe i cenne porady. Polecam serdecznie.
Małgorzata, 33 lata
Szybko, konkretnie i szczegółowo. Uświadomiłem sobie fakty i należna kolejność działania. Na pewno wrócę w potrzebie mniejszej lub ,\" grubszego kalibru\" 
Wojciech, policjant, 38 lat
Dziękuje za opinie jest b. dobra a przede wszystkim wyczerpująca temat i problem z nim związany. Oczywiście jest terminowa za co dziękuje jeszcze raz .
Grażyna, 50+

Zgodnie z treścią art. 212 § 1 Kodeksu spółek handlowych prawo kontroli służy każdemu wspólnikowi. W tym celu wspólnik lub wspólnik z upoważnioną przez siebie osobą może w każdym czasie przeglądać księgi i dokumenty spółki, sporządzać bilans dla swego użytku lub żądać wyjaśnień od zarządu. Przepis ten wymienia zatem 3 grupy uprawnień kontrolnych:

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

  1. przeglądanie ksiąg i dokumentów spółki,
  2. sporządzanie bilansu dla swego użytku,
  3. żądanie wyjaśnień.

Tak więc przeglądanie ksiąg to typowe działanie kontrolne ze strony wspólnika. Ma on do tego prawo. Jak się podkreśla w nauce, prawo kontroli spółki jest prawem indywidualnym, przysługującym każdemu wspólnikowi. Nie jest ono zależne od posiadania przez danego wspólnika określonego ułamka kapitału zakładowego. Nadto jest to prawo działające z mocy ustawy i nie wymaga osobnego uregulowania w umowie spółki, względnie akcie założycielskim.

Tak więc nawet mniejszościowy wspólnik ma prawo kontroli. Bezsprzecznie zatem burmistrz jako osoba działająca w imieniu gminy – wspólnika miał prawo do kontroli, a w jej ramach przeglądania ksiąg i dokumentów w spółce.

Natomiast można mówić o pewnych nieprawidłowościach, np. wyniesieniu dokumentów poza siedzibę spółki. Jak bowiem twierdzi np. prof. Andrzej Kidyba w Komentarzu do kodeksu spółek handlowych, przeglądanie ksiąg i dokumentów może odbywać się w siedzibie spółki i prawo to nie obejmuje wynoszenia dokumentów poza siedzibę spółki. Możliwe zaś  jest sporządzenie kopii, notatek itd.

Przez pojęcie księgi i dokumenty spółki należy rozumieć wszelką dokumentacją znajdującą się w spółce: listy obecności, spis inwentarza, księgę wpływu i wypływu dokumentów, dokumentację rozliczeń ZUS, potwierdzenie płacenia podatków, zestawienie wyników za dany okres, sprawozdania, protokoły pokontrolne, dokumentacja związana z toczącymi się procesami, księgi handlowe, treść korespondencji, umów itd. Uważam zatem, że przedmiotowego zakresu kontroli nie przekroczono.

Sporne jest, czy komisja złożona m.in. ze wspólnika spółki może realizować działania kontrolne. Jedni, jak np. M. Rodzynkiewicz (w: Kodeks Spółek handlowych. Komentarz), twierdzą, że prawo kontroli wspólnik może wykonywać osobiście albo wraz z osobą upoważnioną. Wynika z tego, że nie jest dopuszczalne wykonywanie kontroli tylko przez osobę upoważnioną bez udziału wspólnika, a także, że wspólnik może sobie przybrać do kontroli każdorazowo jedną tylko osobę upoważnioną (skoro przepis posługuje się liczbą pojedynczą „osoba upoważniona”). Aczkolwiek już np. Maciej Bielecki w artykule pod nazwą Uprawnienia kontrolno-nadzorcze wspólników w spółce z o.o. twierdzi, że pomimo że art. 212 § 1 zdaje się mówić tylko o jednej osobie, wspólnie z którą wspólnik może prowadzić kontrolę, to ze względów praktycznych nie byłoby zwykle zasadne odmawianie wykonania przez wspólnika kontroli zespołowej.  W tym obrębie można zatem dyskutować czy jest możliwe przeglądanie dokumentacji w liczbie 2 osób czy większej, ale jak Pani widzi, zdania są podzielone, więc nie można do końca stwierdzić, że powołanie komisji w celu kontrolnym było błędne.

Pewnie można również stwierdzić, że styl tej kontroli pozostawiał wiele do życzenia, aczkolwiek to już bardziej w kategoriach pozaprawnych, bo niestety prawo do kontroli gminie przysługuje bezdyskusyjnie.

Jedyne, co można było zrobić ewentualnie w tamtym momencie, to odmówić udostępnienia dokumentacji do wglądu, jeżeli istniała uzasadniona obawa, że wspólnik wykorzysta ją w celach sprzecznych z interesem spółki i przez to wyrządzi spółce znaczną szkodę, ale w spółce z jednym wspólnikiem i tak to by się nie udało w praktyce, więc tak naprawdę wcześniej czy później i tak musiałaby Pani tę dokumentację udostępnić gminie.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z prawem handlowym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Telewizory znajdujące się w pokojach na wynajem

Prowadzę działalność polegającą na wynajmie pokojów w miejscowości turystycznej – sezonowo, w moim domu. Pokoje są wyposażone m.in. w telewizory. Boję się interwencji STOART-u. Czy umieszczenie w ogłoszeniu o pokojach i regulaminie zapisu, że telewizory służą jedynie do oglądania programów informacyjnych chroni mnie przed odpowiedzialnością?

Zarejestrowanie działalności w mieszkaniu i jego wynajem

Kilka dni temu na mocy darowizny otrzymałem od babci lokal mieszkalny. W tymże mieszkaniu działalność gospodarczą ma zarejestrowaną mój ojciec (zameldowany w innym miejscu). Jest to firma internetowa niezajmująca w tym mieszkaniu żadnego m2 i aktualnie nieświadcząca zupełnie żadnych usług. Czy w tym przypadku jest konieczna umowa między mną a ojcem (jeśli tak, to jakiego typu)? Jakich jeszcze formalności powinienem dopełnić? Czy z tego tytułu muszę odprowadzać jakieś podatki? Dodam, iż z racji że firma ojca działa wirtualnie (a dodatkowo nie podejmuje teraz żadnych działań gospodarczych jak wspomniałem), całe mieszkanie zamierzam wynajmować najemcom spoza rodziny (w celach mieszkalnych w żaden sposób niezwiązanych z działalnością gospodarczą). Sam również nie jestem w nim zameldowany i nie będę mieszkał.

Sprzedaż gruntu pod zabudowę spółce z o.o. - jak się zabezpieczyć?

Planuję transakcję sprzedaży gruntu pod zabudowę. W MPZP działka jest przeznaczona pod budownictwo mieszkaniowe i komercyjne. Sprzedaję ten grunt jako osoba prywatna, kupującym jest spółka z o.o., która chce zakupić grunt za ustaloną cenę, ale na raty. Spłata miałaby nastąpić według harmonogramu w ciągu 2 lat. Jako zabezpieczenie otrzymania zapłaty chcemy wpisać klauzulę o dobrowolnym poddaniu się egzekucji oraz ustanowić hipotekę na nieruchomości. Czy wskazane byłoby zastosowanie jeszcze jakiegoś innego zabezpieczenia, a jeśli tak, to jakiego (weksel, poręczenie majątkowe podpisane przez prezesa lub zarząd, zastaw)? Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy sprzedaży gruntu na raty ze spółką z o.o., aby mieć gwarancję zapłaty?

Umowa między fundacją a gminą na użyczenie działki gminnej nieodpłatnie pod budowę obiektu sportowego

Fundacja dokonała zawarcia umowy użyczenia działki gminnej nieodpłatnie pod budowę obiektu sportowego, ale nie ma dostępu do działki żadną drogą gminną. W tej sytuacji znalazły się jeszcze 4 działki gminne przeznaczone na sport i rekreację. Władze obiecały szybką pomoc w tej sprawie. Po rocznych staraniach i negocjacjach z sąsiadami oraz z władzą gminy nic się nie zmieniło. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie ma zysku z najmu działki, a gmina chce teraz obciążyć fundację podatkiem gruntowym. Czy przysługuje fundacji zwolnienie z podatku w braku możliwości zarobkowych lub umorzenie podatku przez radę gminy? Czy fundacja ma zrezygnować z dalszego najmu bez realizacji budowy?

Jak zamknąć fundację?

Kilka lat temu żona razem ze mną założyła fundację, którą teraz chcielibyśmy formalnie zamknąć. Fundacja nie prowadziła działalności finansowej i nie była na liście organizacji pożytku publicznego. Nie ma za sobą żadnych zaszłości typu długi lub niezrealizowane umowy. Co roku były składane sprawozdania z niezbyt energicznej działalności. Pomimo to zamknięcie fundacji to od strony formalnej przedsięwzięcie, którego chyba nie doceniliśmy. Nie wiemy, jak to prosto i skutecznie zrobić. Jak zamknąć fundację?

Cofnięcie wykreślenia spółki z KRS

Nie otrzymałam postanowienia sądu, ale spółka została wykreślona z rejestru przedsiębiorców KRS. Czy można zaskarżyć postanowienie sądu, starając się o cofnięcie wykreślenia spółki z KRS?



Zapytaj prawnika

Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »

0.018553972244263 sek.