Kategoria: Działalność gospodarcza

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z działalnością gospodarczą? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Budowa domu pod wynajem pokoi

Autor: Maciej Podgórski • Opublikowane: 2017-12-04

Potrzebuję porady w kwestii budowy domku pod wynajem pokoi. Otrzymałem działkę od teściów, jednak mieliśmy spory problem z dojazdem do działki, po paru latach załatwiania otrzymaliśmy służebność na drogę, oczywiście odpłatną, jednak teściowie muszą podpisać umowę, że nie będą i nie prowadzą działalności gospodarczej. Czy nas też dotyczy ten warunek? Jak to ominąć? Czy we wniosku do UM trzeba zaznaczyć przeznaczenie budynku?

Maciej Podgórski

»Wybrane opinie klientów

Dziękuje za udzieloną opinię. Moje wątpliwości zostały rozwiane. Szybkie odpowiedzi są olbrzymią zaletą Państwa Serwisu.
Mariusz, 57 lat, mgr inż.
Odpowiedź szybka i konkretna. Prawo nasze jest zawile napisane. Potrzebowałam potwierdzenia, że prawidłowo je odczytałam. Z czystym sumieniem poleciłabym ten sposób uzyskania informacji. Szybki, bez czekania na termin wizyty.
Teresa, emeryt - księgowa, 67 lat
Porada treściwa, konkretna, profesjonalna. 
Beata
Jestem zadowolona z waszej pomocy i na pewno będę polecać Was moim znajomym, którzy będą potrzebować porady prawnej.
Helka
Sprawa została pozytywnie rozpatrzona przez ZUS po załączeniu odp. od ePorady24
Artur, dr nauk chemicznych, 47 lat
 Bardzo szybka i kompleksowa odpowiedz na moje pytania. Doskonala komunikacja.
Anna, geodeta, 32 lata
Bardzo dziękuję jak zawsze jestem bardzo zadowolona i będę korzystać z Państwa usług w razie potrzeby,jesteście Państwo bardzo dobrym portalem i polecam go znajomym. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję
Mariola
Panie Marku bardzo dziękuję za poradę. Sprawę kontynuuję w Szczecinie z uwagi, gdyż wymagana jest konsultacja na miejscu. 
Ryszard, nauczyciel, 66 lat
Trzy słowa - profesjonalizm, szybkość i przejrzystość!!!!!!!!
Cezary
Duża pomoc. Napisanie Wniosku do Sądu to nie prosta sprawa dla amatora, trochę się niepokoiłem, dzięki Panu Mecenasowi dałem radę. A co dalej czas pokaże. 
Jerzy, inżynier mechanik, 63 lata
Jestem bardzo zadowolona, szybka komunikacja, szczególne wytłumaczenie. 
Barbara, 65 lat
Ceny są podobne do usług prawników stacjonarnych, a tu jest plus, że mogę korespondować bez ograniczenia i nie muszę biegać do prawnika, bo coś chcę nowego przekazać lub zapytać w danej sprawie. Prawniczka, pani Wioletta, z którą korespondowałam wykazała dużą cierpliwość i zrozumienie tematu. Pozdrawiam.
Joanna
Szybka, rzetelna odpowiedź. Przekazana w zrozumiały sposób. Polecam:)))))
Magdalena, 37 lat, Historyk kultury
Witam Serdecznie! Team ePorady24 z całego mojego serca i z czystym sumieniem baaadzo POLECAM :)! Wszystkim tym w życiu których (tak jak u mnie) z dnia na dzień pojawily sie problemy prawne i którzy potrzebują błyskawicznej i wyczerpującej porady prawnej, także tym którzy tak jak ja mieszkają za granica i tak jak ja nie posiadają polskiego konta, ani polskiej waluty (bardzo pozytywny przelicznik walut!), wszystkim tym którzy zastanawiają się, czy ta firma jest aby wiarygodna (?) powiem: TAK - jak najbardziej :) - sama się o tym bardzo pozytywnie przekonałam. Tu znajdziecie gwarantowana: szybkość światła :), wyczerpujące odpowiedzi z różnych dziedzin prawa (także jeśli macie problemy z wypełnieniem formularzy - tez: nie ma problemu :) a przede wszystkim UCZCIWOSC!!!! Firmie ePorady24 bardzo serdecznie dziękuje i pozdrawiam! Bede Was wszystkim polecać :)! 
Agata, inż. projektowania terenów zieleni, 39 lat
Bardzo dziękuję za udzielenie porady prawnej. Z usługi korzystałam po raz pierwszy i nigdy nie myślałam, że można tak uczciwie podejść do problemu osoby, której się nie zna i nie ma z nią bezpośredniego kontaktu. Na moje pytania otrzymałam odpowiedzi wyczerpujące mimo, że mój problem nie zakończył się pozytywnie dla mnie.Dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam
Bogusława
Bardzo fachowa obsługa. Otrzymałem wyczerpujące odpowiedzi na moje pytania. Bardzo przydatna jest opcja zadawania pytań dodatkowych - dzięki doprecyzowaniu pytań prawnik mógł doprecyzować swoje odpowiedzi, co finalnie rozwiązało mój problem. 
Łukasz, 33 lata
Szybka wycena i rzetelna odpowiedź . Jeśli ktoś nie ma czasu umawiać się z doradcami to szczerze polecam ten serwis, niedziela, godz 22 - otrzymuję szybkie odpowiedzi- BRAWO.
Dariusz, 33 lata
Uzyskałem konkretną odpowiedź na konkretne pytanie, bez owijania i niedopowiedzeń.
Grzegorz
Odpowiedź na postawione pytanie była kompleksowa, w odniesieniu do odpowiednich przepisów KC. Prawnik odpowiadał na kolejne pytania praktycznie w dniu kolejnym - udostępniając z własnej inicjatywy - wzory gotowych pism procesowych. Prawnik wskazał na alternatywne drogi dalszego postępowania, uwzględniając również instytucje mogące prowadzić sprawę w drodze postępowania administracyjnego, najkorzystniejszej z punktu widzenia konsumenta. Przedstawiona analiza poza krokami procesowymi wskazywała na szanse i zagrożenia związane z dochodzeniem odszkodowania przy sporach transgranicznych, gdzie tak naprawdę siedziba usługodawcy ( linia lotnicza ) leży w rajach podatkowych nie podlegających polskiej jurysdykcji. 
Arkadiusz
Po raz Małgorzata 3 skorzystała z porady! Tak samo jak za dwoma poprzednimi razami otrzymałam odpowiedź jasną i klarowną. 
Małgorzata, zarządca nieruchomości, 71 lat
Bardzo dziękuje za wyczerpującą opinię i odpowiedź. Bardzo zadowolony jestem z Państwa usługi. Bardzo dziękuję.
Michał, 68 lat, rzeczoznawca majątkowy
Profesjonalna i rzetelna pomoc prawna uzyskana w krótkim czasie za pośrednictwem Internetu. Bardzo dziękuję za udzielenie pomocy w zgłoszonej sprawie.
Paulina
Bardzo przyzwoity serwis. Szybki, profesjonalny i w dostepnej cenie. Moge polecic bez zadnych zastrzezen.
Hanna
Bardzo konkretne szczegółowe odpowiedzi na każde pytania i ogólne i dodatkowe. Jestem bardzo zadowolona. Cena też uważam uczciwa. 
Gabriela
Eporady24 to - fachowcy z górnej półki, posiadający umiejętność , w oparciu o posiadaną rzetelną wiedzę , prowadzenia pytającego krok po kroku przez zawiłości prawa , udzielający w pełni wyczerpujących informacji w temacie - ekspresowa opcja odpowiedzi -możliwość zadawania pytań dodatkowych, celem zaspokojenia swoich zawirowań myślowych.
Anna, biolog, 63 lata
Opinia przydatna. Upewniłam się, że mam rację.
Renata
Bardzo dziękuję za szybkie i w pełni profesjonalne załatwienie mojej zagmatwanej sprawy. Po wcześniejszych nie najlepszych doświadczeniach z prawnikami, ePorady24, to był strzał w dziesiątkę. Polecam ePorady24 wszystkim potrzebującym porad prawnych. Profesjonalizm, dobra cena, terminowość, możliwość zadawania dodatkowych pytań to jest to czego oczekuje klient. Szczególnie dziękuję Panu Mecenasowi Michałowi Soćko za zajęcie się moją sprawą i sporządzenie pisma procesowego. W miarę potrzeb będę wracać. 
 
Krystyna, były pracownik biurowy, 66 lat
Moja opinia o współpracy z Porady prawne - ePorady24.pl: ? jasny, czytelny sposób wyjaśniania kwestii prawnych, dostosowany do wiedzy odbiorcy ? wiedza w zakresie prowadzonej sprawy bardzo rozległa, wykraczająca poza podstawowe kwestie prawne ? bieżący, stały kontakt mejlowy, ? zaangażowanie na bardzo wysokim poziomie, pilnowanie terminów, dokumentów. Wyczerpująca opinia z przytoczeniem przepisów prawa, przekazana w sposób zrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego - super szybko, znacznie taniej -aniżeli u prawnika w kancelarii prawnej obok. 
Grażyna, księgowa, 61 lat
Jestem mocno zobowiązany za merytoryczne ustosunkowanie się do moich zadawanych pytań , a poradę prawną oceniam wysoko za co serdecznie dziękuję.
Stefan
Wyczerpująca odpowiedź. Przytoczono stosowne paragrafy, całość dała mi jasny pogląd na całą sprawę.
Janina, 60 lat, mgr filologii polskiej

Zawarty przez Pana teściów umowny zakaz prowadzenia działalności gospodarczej trzeba uznać za służebność gruntową. Nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań (art. 285 § 1. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny – dalej K.c.). Zgodnie z art. 50 K.c. za części składowe nieruchomości uważa się także prawa związane z jej własnością. Służebność jako ograniczone prawo rzeczowe stanowi część składową nieruchomości (tak stanowi wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 marca 1984 r., sygn. akt III CRN 29/84) i „przejdzie” wraz z własnością nieruchomości na Pana i żonę. Zatem zakaz prowadzenia działalności gospodarczej obejmie w mojej ocenie również Pana oraz Pana żonę.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Trudno jednoznacznie przewidzieć, czy urząd miasta wyda decyzję o warunkach zabudowy. Na podstawie artykułu 61 ust 1 ustawy z dnia z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym „wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:

1) co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu;

2) teren ma dostęp do drogi publicznej;

3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu, z uwzględnieniem ust. 5, jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;

4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne albo jest objęty zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc na podstawie art. 67 ustawy, o której mowa w art. 88 ust. 1;

5) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi”.

Tytułem przykładu  – zgodnie z procedurą opisaną na stronie Urzędu Miasta Krakowa „wniosek o wydanie decyzji ustalającej warunki zabudowy powinien zawierać:

  • określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub - w przypadku jej braku – na kopii mapy katastralnej, obejmujących teren, którego wniosek dotyczy i obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać, w skali 1:500 lub 1:1000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2000;
  • charakterystykę inwestycji obejmującą: określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby również sposobu unieszkodliwiania odpadów – potwierdzone we właściwych zakładach, określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych oraz powierzchni terenu podlegającej przekształceniu, przedstawione w formie opisowej i graficznej, określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko;
  • w przypadku lokalizacji składowiska odpadów: docelową rzędną składowiska odpadów, roczną i całkowitą ilość składowanych odpadów oraz rodzaje składowanych odpadów, sposób gromadzenia, oczyszczania i odprowadzania ścieków, sposób gromadzenia, oczyszczania i wykorzystywania lub unieszkodliwiania gazu składowiskowego;
  • określenie powierzchni sprzedaży w przypadku planowanej budowy obiektu handlowego;
  • wyrys z mapy ewidencji gruntów obrazujący położenie działek objętych zamierzeniem inwestycyjnym oraz działek sąsiadujących i wyrys z mapy sytuacyjno-wysokościowej dla obszaru jak wyżej;
  • decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z klauzulą ostateczności, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami;
  • w przypadku działania przez pełnomocnika albo prokurenta – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy albo dokument stwierdzający udzielenie prokury /oryginał lub jego odpis urzędowo poświadczony – Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie/. Dokumentem stwierdzającym udzielenie prokury może być również odpis aktualny z KRS (wydany w sądzie albo pobrany samodzielnie zgodnie z art. 4 ust. 4aa ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym);
  • w przypadku składania wniosku przez podmiot nie podlegający obowiązkowi wpisu w KRS – dokumenty potwierdzające sposób reprezentacji wnioskodawcy /oryginał lub odpis poświadczony za zgodność z oryginałem przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym/.


Najkorzystniej byłoby wskazać, że dom będzie przeznaczony pod wynajem już na etapie składania pierwotnego wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Przy późniejszym przekształceniu przeznaczenia budynku z mieszkaniowego na cele prowadzenia działalności gospodarczej (wynajem) może dojść do zmiany sposobu użytkowania budynku. Według art. 59 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, wymaga ustalenia, w drodze decyzji administracyjnej, warunków zabudowy.

Jak informuje na oficjalnej stronie Ministerstwo Rozwoju, właściciel obiektu budowlanego, chcąc dokonać zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, musi zgłosić zmianę do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (czyli do starosty/prezydenta miasta na prawach powiatu lub wojewody). Zmiany sposobu użytkowania dokonuje się w szczególności w przypadku rozpoczęcia lub zakończenia w obiekcie budowlanym lub jego części działalności, która zmienia warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska, lub też zmienia układ i wielkość obciążeń. Zgłoszenia należy dokonać przed dokonaniem zmiany sposobu użytkowania – w innym przypadku nie wywoła ono skutku prawnego, a zmiana sposobu użytkowania zostanie uznana za samowolę.

Zgodnie z art. 291 K.c. jeżeli po ustanowieniu służebności gruntowej powstanie ważna potrzeba gospodarcza, właściciel nieruchomości obciążonej może żądać za wynagrodzeniem zmiany treści lub sposobu wykonywania służebności, chyba że żądana zmiana przyniosłaby niewspółmierny uszczerbek nieruchomości władnącej.

Zgodnie z komentarzem do art. 291 K.c. autorstwa Jerzego Ciszewskiego: „Kodeks nie definiuje warunkującej dokonanie zmiany ważnej potrzeby gospodarczej. Jest to pojęcie nieokreślone, którego konkretyzacja następuje w danej sytuacji faktycznej. Można jednak powiedzieć, że na pewno musi być to obiektywnie ważna potrzeba przemawiająca za zmianą dotychczasowej treści służebności. Nie może tego uzasadniać jedynie subiektywnie pojmowany interes jednej ze stron (S. Rudnicki, Komentarz…, 2006, s. 473; A. Wąsiewicz, w: System P.C., t. 2, 1977, s. 701; K.A. Dadańska, w: Kodeks cywilny…, t. 2, 2010, s. 266). Konieczność ta wynikać też może z potrzeb prawidłowej gospodarki (wyrok z 20 lutego 1985 r., III CRN 364/84, LexisNexis nr 296236, OSNCP 1985, nr 12, poz. 198). Ważna potrzeba przejawia się również w tym, że dalsze wykonywanie służebności wiąże się z uszczerbkiem dla zobowiązanego, a służebność nie jest już, tak jak pierwotnie, niezbędna dla uprawnionego (por. A. Wąsiewicz, w: System P.C., t. 2, 1977, s. 711). Okoliczność ta winna zajść po ustanowieniu służebności”.

W konsekwencji może Pan w późniejszym czasie domagać się zmiany treści ustanowionej służebności – w kierunku, w którym będzie to zgodne z Pana docelowymi zamierzeniami – czyli urządzenia pensjonatu na przejętej po teściach nieruchomości

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Masz problem z działalnością gospodarczą? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Leasing kolejnego samochodu w jednoosobowej działalności

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą z zakresu tworzenia oprogramowania. Na firmę jest wzięty leasing operacyjny na samochód osobowy (wykorzystywany w 50% prywatnie także). Nie zatrudniam pracowników. Chciałbym zakupić kolejny samochód na leasing, tym razem w 100% firmowy. Czy są przeciwwskazania skarbowe? Zastanawiam się też nad sp. z o.o. Założyłbym ją razem z żoną po 50% udziałów. Czy można z firmy jednoosobowej przenieść jeden samochód do sp. z o.o i kupić kolejny? Czy spółka płaci wysokie podatki? Jak wypłacać z niej środki?

Sprzedaż wyrobów artystycznych przez firmę męża

Jestem artystką i chciałabym sprzedawać swoje prace w internecie (własny sklep). Mój mąż prowadzi działalność gospodarczą o podobnym profilu od paru lat. Czy mogę w jakiś sposób swoje plany sprzedażowe realizować pod jego firmą? Jeśli tak, jak to zrobić? Czy będę mogła wtedy sprzedawać pracę pod swoim imieniem i nazwiskiem? Może jest jakieś inne rozwiązanie? Dodam, że sama nie chcę zakładać firmy, obecnie jestem na urlopie macierzyńskim.

Dofinansowanie dla nowej firmy

Od 6 lat mieszkam za granicą. Chciałabym wrócić do Polski i otworzyć swój salon fryzjerski. Jaka działalność byłaby dla mnie najkorzystniejsza? Co zrobić, aby dostać dofinansowanie dla nowej firmy?

Zaktualizowanie danych firmy po zmianie adresu zamieszkania

Dokonałem zakupu mieszkania na podstawie aktu notarialnego, w którym jako mój adres zamieszkania został podany adres kupionego mieszkania na podstawie owego aktu. Obecnie zameldowany jestem w innej miejscowości niż adres zamieszkania wynikający z aktu. Ponieważ prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą zwolnioną z płatności podatku VAT, chciałbym uzyskać informację, jak zaktualizować dane firmy. Czy na podstawie aktu notarialnego powinienem w pierwszej kolejności dokonać zameldowania na pobyt stały pod nowym adresem?

Faktyczne prowadzenie sklepu jak właściciel

Moja siostra ma sklep spożywczy, którym zajmuję się ja, gdyż ona wyjechała za granicę i wyszła za mąż. Ja jestem zatrudniony w sklepie na umowę o pracę na czas nieokreślony, jednocześnie wykonuję wszystkie czynności za moją siostrę. Ze względu na wprowadzony w święta zakaz handlu nie mogę pracować w dni świąteczne. A chciałbym, gdyż to są jedyne dni w roku, gdy można trochę więcej zarobić. Pracować może tylko właściciel z tego powodu dostałem już mandat karny. Nie chcę przepisywać firmy na siebie, ponieważ to długo, a załatwianie od nowa wszystkich pozwoleń to ok. 1 miesiąc. Co mógłbym zrobić w tym wypadku, skoro PIP zakazuje mi pracy?

Prośba o zwrot nadpłaconej kwoty za fakturę

Do jednej z firm omyłkowo wysłaliśmy przelew dwukrotnie za tę samą fakturę w wysokości kilku tysięcy złotych. Jak tylko zorientowaliśmy się o tej pomyłce wysłaliśmy e-mail z prośbą o zwrot nadpłaconej kwoty. Uzyskaliśmy odpowiedź, iż faktycznie faktura została zapłacona dwukrotnie, i że pieniądze zostaną zwrócone. Czekaliśmy parę dni, ale zwrotu nie było, więc przypomnieliśmy się kolejny raz i po paru dniach znowu – niestety bez żadnego efektu. Właściciel firmy zaczyna coś kręcić, a także wymigiwać się od zwrotu nadpłaconej kwoty i obawiam się, że możemy mieć problem z odzyskaniem pieniędzy. Czy w związku z całą sytuacją i sporym czasem przetrzymywania naszych środków możemy wyciągnąć w stosunku do tej firmy jakieś konsekwencje?

Zameldowanie a adres jednoosobowej działalności

Jak wygląda sprawa zameldowania w kwestii adresu jednoosobowej firmy zarejestrowanej na osobę fizyczną. W najbliższym czasie sprzedam swoje własnościowe mieszkanie, pod którego adresem mam zarejestrowaną firmę jako główne miejsce wykonywania działalności. Po sprzedaży mieszkania jakiś czas pozostanę bez zameldowania stałego a więc i bez adresu dla firmy. Czy adresem rejestrowym firmy może być np. jeden ze sklepów, w którym prowadzona jest działalność firmy? Czy mam wymienić dokumenty?

Tłumaczenia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej a opodatkowanie

Jestem tłumaczem przysięgłym i wykonuję tłumaczenia dla sądów, policji oraz biur tłumaczeń i firm. Dotychczas rozliczałam się na umowy o dzieło (z firmami i biurami tłumaczeń) lub na podstawie rachunku z organami państwowymi, ponieważ oprócz tego jestem zatrudniona na umowę o pracę. Chciałabym jednak wykonywać także tłumaczenia przysięgłe dla osób fizycznych i w związku z tym mam pytanie: w jaki sposób miałabym rozliczać uzyskany dochód? W rozliczeniu miesięcznym, czy rocznym jako działalność wykonywaną osobiście, czy jeszcze inaczej?

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »

{* .script("js/zaczekaj.js") *}